Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Deelnemers gezocht: onderzoek naar gebruik van ketamine bij hardnekkige depressies

14 juni 2017

Dit voorjaar is een grootschalige studie gestart naar het gebruik van ketamine als behandeling bij terugkerende depressies. Voor dit onderzoek worden nog deelnemers gezocht.

Waarom ketamine?

Ongeveer dertig procent van de mensen met een depressie is “therapieresistent”. Dit betekent dat reguliere behandeling onvoldoende effect heeft op de stemming. Eerdere onderzoeken tonen aan dat het medicijn ketamine bij deze mensen de stemmingsklachten kan verminderen. In deze onderzoeken werd ketamine per infuus toegediend. Liever zouden we ketamine oraal (via de mond) toedienen, omdat dat minder nadelen heeft. We weten echter niet zeker of oraal ingenomen ketamine, net als ketamine per infuus, ook een voldoende antidepressief effect heeft. Er zijn al wel enkele studies die dit suggereren. Dit onderzoek moet duidelijk maken of het zin heeft ketamine te slikken als aanvulling op een lopende depressiebehandeling.

Het onderzoek

Onderzoekers van de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zijn de studie gestart. Deze studie zal ook in andere centra gaan lopen, waaronder het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. In totaal zullen er 128 patiënten meedoen aan het onderzoek. De helft van de deelnemers krijgt ketamine, de andere helft een placebo (zonder werkzame stoffen). Op basis van loting wordt bepaald wie ketamine krijgt en wie een placebo. De duur van de behandeling is zes weken. Nadat de behandelfase is afgerond, zal er een follow-up van vier weken volgen. Zowel de positieve effecten als mogelijke bijwerkingen worden systematisch in kaart gebracht. Daarnaast wordt onderzoek gedaan  naar de werkingsmechanismen van ketamine.

Professor Robert Schoevers van de Rijksuniversiteit Groningen leidt het onderzoek. Hij verwacht dat ketamine een positieve werking kan hebben op depressieve mensen bij wie andere behandelmethoden niet aanslaan.

Deelnemen?

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij mannen en vrouwen die:

• Tussen de 18 en 80 jaar zijn
  • Een therapieresistente depressieve stoornis hebben
  • In hun leven minimaal drie verschillende soorten antidepressiva hebben gebruikt
  • Op dit moment een antidepressivum slikt (je kunt deze tijdens het onderzoek blijven gebruiken).

Er zijn enkele situaties waarin deelname niet mogelijk is, zoals het hebben (gehad) van een bipolaire stoornis, een psychotische stoornis of een verslaving, het niet goed beheersen van de Nederlandse taal, een zwangerschap, of het geven van borstvoeding.

Onderzoeksteam en contact

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door drs. Sanne Smith-Apeldoorn en drs. Jolien Veraart, arts-onderzoekers bij het UMCG, en prof. dr. Robert Schoevers, psychiater en hoofdonderzoeker van deze studie. Als u geïnteresseerd bent, overweegt om aan de studie deel te nemen of vragen heeft over de studie kunt u contact opnemen via ketaminestudie@umcg.nl of naar onze website www.ketaminestudie.umcg.nl gaan. Ook kunt u bellen met 050 361 8880.

Interessante links: