Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Top 3 onderzoeksthema’s over ‘de kracht van depressie’

11 juli 2017

Op 22 juni organiseerde de Depressie Vereniging een bijeenkomst voor mensen met ervaring op het terrein van depressie en ervaring met onderzoek doen. Doel was om samen ideeën over ‘de kracht van depressie’  te vertalen naar concrete onderzoeksplannen.

Deelnemers waren jonge, ervaringsdeskundige onderzoekers, ervaringsdeskundigen die in verschillende rollen deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek, twee vertegenwoordigers van onderzoeksinstellingen (Pro Persona en NIVEL) en drie van de Depressie Vereniging. Zij ontmoeten elkaar om een Top3 aan ideeën te verzamelen voor toekomstig onderzoek waarbinnen ervaringskennis leidend tot ervaringsdeskundigheid, een centrale rol speelt.

Dit resulteerde in 9 onderzoeksideeën  waarbij de volgende gedachten een rol spelen: Bepaalt de verwachting van de patiënt ten aanzien van het effect van de behandeling (deels) ook de uitkomst? Onderzoek naar terugvalpreventie waarbij meer ervaringsdeskundigen betrokken worden. Beter aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Meer aandacht voor zwangerschap en depressie. Meer richten op volledig herstel. Meer aandacht voor herkenning van de 1e signalen. Ontwikkel een app die je continue monitort en stemmingsveranderingen waarneemt. Monitor hoog-risico groepen. Herken de symptomen en maak ze bespreekbaar met je omgeving. Goed luisteren van de behandelaar, familie en vrienden is belangrijk voor herstel.

De 9 onderzoeksideeën  worden gebundeld in een Top3 van onderzoeksthema’s:

• Ervaringskennis inzetten in de behandeling.
  • Wat werkt om ‘terugval’ in depressie te voorkomen?
  • Welke waarde heeft het doormaken van een depressie in je leven?

Hier kun je meer lezen over de nieuwe onderzoekslijn en de uitwerking hiervan (pdf).