Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Groepscursussen

Vrijwel alle ggz-instellingen in het land geven groepscursussen. Soms ook organiseert het maatschappelijk werk een dergelijke cursus in een wijk- of buurthuis. Enkele voorbeelden.

Voor volwassenen vanaf 18 jaar. Een cursus met zes lessen om zelf je depressiviteit te overwinnen. De cursus biedt inzicht in de oorzaken van depressie en reikt praktische vaardigheden aan om meer grip te krijgen op depressieve gevoelens.

Voor mensen van Turkse of Marokkaanse afkomst met lichte tot matige depressieve klachten. Een groepscursus van 13 weken. Praktische vaardigheden staan centraal. De cursus wordt vaak in de eigen taal gegeven of met een tolk erbij. Het cursusmateriaal is vertaald in het Arabisch en Turks.

Bewegingstraining voor vrouwen van allochtone afkomst, die met gevoelens van neerslachtigheid kampen. Het is de bedoeling door beweging meer energie te krijgen. Acht bijeenkomsten met o.a. voorlichting over gezondheid en voeding, ontspanning, stemming en emotie. Maar vooral is het training door een sporttrainer in bewegings- en ontspanningsoefeningen, tempolopen en krachtoefeningen.

Cursus voor 55-plussers met gevoelens van somberheid en spanning. Gedurende acht bijeenkomsten vertellen de deelnemers elkaar over belangrijke ervaringen in hun leven en staan zij stil bij de betekenis daarvan. Zij leren om positieve en negatieve ervaringen op te nemen in hun eigen levensverhaal en daar houvast aan te ontlenen. Mindfulness is een onderdeel.

Cursus voor 55 plussers die last hebben van sombere gevoelens. In 12 bijeenkomsten van 2 uur kijken zij terug op bijzondere gebeurtenissen in hun leven. Zij leren de positieve kanten ervan zien.

Begeleide zelfhulp bij depressie en angst tijdens en na zwangerschap. De deelnemende vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van depressieve, spannings- en/of angstklachten. Of zij hebben in het verleden psychische klachten gehad en zijn bang dat dat na de zwangerschap weer kan gebeuren. Er zijn diverse varianten, o.a. een spreekuur, een online cursus en een meer intensieve groepscursus.