Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Gezonde leefstijl

Soms wil je niks liever dan uren, dagen of zelfs weken onder de dekens blijven, maar heb je depressieve klachten, dan helpt juist het tegenovergestelde: een gezonde leefstijl. Een goed dag- en nachtritme, bewegen, veel groente en fruit, daglicht (voldoende vitamine D) en sociale contacten.

Dag en nachtritme

Regelmaat en een vaste dagindeling hebben een gunstige invloed op herstel. Houd daarom vast aan een dag- en nachtritme. Sta op vaste tijden op en ga op een vaste tijd naar bed. Plan je maaltijden en je activiteiten daar tussenin. Het is belangrijk om overdag zoveel mogelijk bezig te blijven. Als je een baan of vrijwilligerswerk hebt, probeer dat dan vast te houden of (eventueel parttime) weer op te pakken. Dat geldt ook voor een opleiding. Mensen die een depressie hebben (doorgemaakt), zeggen dat een actieve houding hen heeft geholpen. Maatschappelijk werkers en andere eerstelijns hulpverleners kunnen daarbij begeleiding geven. Zij helpen je zoeken naar een goede balans tussen een zinvolle dagbesteding (de draagkracht) en de klachten (draaglast).

Bewegen is belangrijk, bij voorkeur buiten. Daglicht, buitenlucht en beweging dragen bij aan een positief gevoel en een betere conditie. Mensen die ervaring hebben met depressieve klachten geven aan dat wandelen, hardlopen of krachttraining goed werken. Lees ook hoe de journalist Ruud de Wild door hardlopen en boksen zijn leven weer op de rails kreeg. Maar ook yoga, ontspanningsoefeningen, meditatie en mindfulness hebben vaak een positieve invloed. Wat je aan activiteiten kiest, moet natuurlijk bij je passen. De norm voor bewegen is vijf dagen per week, minstens een haf uur matige tot intensieve lichaamsbeweging. Dat zal niet altijd haalbaar zijn tijdens een depressie. Maar het is een mooi streven, omdat je weet dat het de klachten kan verminderen.

Er is steeds meer aandacht voor het positieve effect van het eten van veel groente en fruit. Een gezonde darmflora heeft namelijk effect op het functioneren van ons brein. Kijk bijvoorbeeld eens op levendvoedsel.nl of lees dit artikel van Didy van de Veer.
Ook is er een verband tussen depressie en vitamine D. Gebleken is dat mensen met depressie veel vaker lijden aan een vitamine D-tekort dan anderen, die geen depressie hebben. Check daarom eens via een bloedonderzoek hoe het met jouw vitamine D is gesteld. Steeds meer mensen nemen extra vitamine D in de wintermaanden. Je kunt ook letten op voedsel waar vitamine D in zit en ervoor zorgen dat je dagelijks zonlicht krijgt. Ook vitamine B12 is van groot belang, ook dit kun je laten checken via bloedonderzoek. Vraag ernaar bij je huisarts.

Er is onderzoek gaande naar voedingssupplementen. Zo zou voor depressie het supplement S-adenosyl-l-methionine / SAMe gunstig zijn. Ook het eten van vette vis is heilzaam. Kortom, er is op dit gebied nog veel winst te behalen.

Laat helder zijn dat ongezond eten, te veel eten en alcohol drinken maken dat je je minder fit voelt. Een ongezonde leefstijl staat goed herstel in de weg. Ook het gebruik van drugs heeft een negatieve invloed.

Houd contact met anderen en zorg, dat je niet in een sociaal isolement terecht komt. Het ondernemen van (lichte) activiteiten met anderen kan opluchten en ontspannen. De Depressie Vereniging biedt groepen voor lotgenotencontact aan. Een website voor jongeren en volwassenen om anderen te ontmoeten die psychische problemen hebben is: www.durfjijmetmij.nl. Je kunt hier vrienden zoeken met wie je iets kunt gaan ondernemen. Een date of een relatie zoeken kan ook.