Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

‘Vaak een combinatie van factoren’

Oorzaken van een depressie

Er is niet één speciale oorzaak voor het ontstaan van een depressie. Het is vrijwel altijd het gevolg van een combinatie van factoren op meerdere gebieden tegelijk. In de wetenschap spreekt men van een bio-psycho-sociaal model: een combinatie van erfelijkheid, persoonlijke eigenschappen en wat iemand meemaakt in zijn leven. Sommige mensen hebben aanleg, anderen zijn door omstandigheden beïnvloed, maar meestal is het van alles wat. Het is niet eenvoudig om dé oorzaak van een depressie op te sporen. Het belangrijkste is natuurlijk, dat degene die een depressie heeft, op een goede manier de weg terug vindt naar een prettiger leven.

Lichamelijke oorzaken

Een depressie kan ‘in de familie’ zitten. Het kan dus erfelijk zijn. Genetische factoren maken een mens kwetsbaar, maar dit hoeft niet te betekenen dat je dan ook altijd depressief wordt. Omgekeerd, als iemand depressief is, dan blijken bij ongeveer een derde van deze mensen genetische factoren aanwezig te zijn.

Neurotransmitters

Bepaalde stoffen in de hersenen maken een mens kwetsbaar voor depressie. Dat zijn de zogenaamde neurotransmitters, die zorgen voor emoties, eetlust en concentratievermogen. Enkele van deze neurotransmitters, namelijk serotonine en noradrenaline, werken in op de stemming. Bij depressie zie je vaak een te lage concentratie van deze stoffen in de hersenen.

Andere lichamelijke oorzaken

Maar ook andere stoffen in het lichaam kunnen een rol spelen en de kans op depressie vergroten, zoals hormonen, medicijnen, alcohol en drugs. Er zijn ziektes die bij sommige mensen – zeker als ook andere factoren een rol spelen – depressieve gevoelens aanwakkeren. Bijvoorbeeld afwijkingen aan de schildklier- en bijnierschors, diabetes, hart en vaatziekten of de ziekte van Parkinson.

Persoonlijke eigenschappen

Depressie heeft ook met de persoonlijkheid te maken, met de manier waarop je in het leven staat. Zie je altijd de optimistische kanten ergens van of eerder de punten van zorg? Zo’n instelling heeft iets met je karakter te maken en kun je niet zomaar veranderen.
Eigenschappen die de kans op een depressie verhogen zijn:

Ingrijpende gebeurtenissen

Als iemand ingrijpende dingen meemaakt, kan dat leiden tot (langdurende) gevoelens van somberheid. Dit kan zelfs gaan om dingen die al vroeg in iemands leven zijn gebeurd. Zo kunnen mensen op volwassen leeftijd depressief worden, nadat ze als kind lichamelijk of geestelijk zijn verwaarloosd, mishandeld of misbruikt. Of als ze al vroeg een belangrijk iemand, zoals een ouder, hebben verloren en daar erg onder geleden hebben. Lees over de ervaringen van Sorcha: ‘Wegstoppen en verbergen is niet de oplossing’.
Ook bij schokkende gebeurtenissen later in het leven kan neerslachtigheid overgaan in een depressie, zoals door het overlijden van een dierbare of het verlies van werk. Een verhuizing kan verkeerd uitpakken, wanneer iemand bijvoorbeeld zijn oude sociale contacten gaat missen of niet kan wennen aan zijn nieuwe omgeving. Maak je iets ernstigs mee, zoals een inbraak, beroving of een ongeluk en je hebt niet het gevoel dat je ertegen bestand bent (weinig zelfvertrouwen), dan kan de combinatie van externe gebeurtenissen en persoonlijke eigenschappen tot depressie leiden. Zeker als je dan ook nog erfelijk belast bent. Lees ook: ‘Je kunt beter een gebroken arm hebben’.