Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Ervaringsdeskundigen

Je denkt misschien soms: was ik maar succesvol, had ik maar het talent om beroemd te worden. Daar is op zich niks mis mee, maar verwacht niet dat het in je bovenkamer heel erg anders wordt als je een bekende Nederlander bent. BN-ers worstelen, net als ‘gewone’ mensen ook regelmatig met depressies.

Sommigen vertellen openhartig over hun donkere periodes. Wie zou gedacht hebben dat een vrolijke DJ, een gezellige cabaretier, een vlotte schrijver en een topsporter last hebben (gehad) van depressies? Stefan Groothuis, Ruud de Wild, Mike Bodde, Maarten van Buuren en Joost Zwagerman delen hun ervaringen.

Stefan Groothuis

Schaatser Stefan Groothuis is in 2011 zo ernstig depressief dat hij zelfs zelfmoord overweegt. Op het eerste gezicht gaat alles hem voor de wind: zijn vrouw is zwanger, ze hebben net een nieuw huis gekocht en hij is één van de beste schaatsers ter wereld. Maar in zijn hoofd begint het steeds dichter te misten. Maandenlang loopt Stefan langs de rand van de afgrond en verkent hij alle soorten therapie die een uitweg uit het donker zeggen te bieden. Weer opgekrabbeld vertelt hij zijn verhaal om af te rekenen met het taboe rondom psychische crisissen.

Video Recht uit het Hart
en openhartig betoog op de Informatiedag Depressie

Via de onderstaande link kun je kijken naar een aflevering van Recht uit het Hart van 16 augustus 2013, ruim voor het behalen van zijn gouden Olympische medaille in Sotsji op 12 februari jongstleden, waarin Stefan openlijk vertelt over de worsteling met zijn depressie. Begin april sprak hij over zijn depressie met Ellen de Visser, verslaggeefster van de Volkskrant. Op de Informatiedag Depressie op 12 april deed hij zijn verhaal nog eens, maar dan in de hoedanigheid van ambassadeur van de Depressie Vereniging. In juni 2014 gaf hij een interview aan radio 1. Wat Stefan Groothuis betreft mag depressie uit de taboesfeer.

Recht uit het Hart – Stefan Groothuis

stefan-groothuis

Ruud de Wild

Op 6 mei 2002 wordt Pim Fortuyn voor de ogen van Ruud de Wild neergeschoten. Ruud balanceert al een tijdje op de rand van een depressie. Deze gebeurtenis doet echt de emmer overlopen. Maar door onder andere hardlopen en boksen krijgt Ruud na een aantal jaar eindelijk zijn leven weer op de rit.

Ruud-de-Wild

Mike Boddé

Jarenlang worstelt Mike Boddé met een depressie. Uiteindelijk komt hij er met behulp van anti-depressiva bovenop. Maar nog altijd is hij verbaasd over de slechte naam van ‘pillen’. Waarom verzet niemand zich tegen insuline-spuiten tegen diabetes, terwijl hij vaak de vraag krijgt of hij ‘het niet zonder die pillen kan’? Waarom dat onderscheid tussen lichaam en geest? En wat weet de wetenschap eigenlijk over depressie? In deze uitzending van Pavlov wijdt Mike Boddé uit over zijn persoonlijke speurtocht.

Video: Pavlov – Mike Boddé

Mike-Boddé

Maarten van Buuren

Wat is er aan de hand als het leven je toelacht en je toch in een diepe depressie raakt en zelfmoord pleegt? Het overkwam Antonie Kamerling. Paul Rosenmöller gaat in deze aflevering van Spraakmakende Zaken hierover in gesprek met de succesvolle, maar zwaar depressieve hoogleraar Maarten van Buuren. Deze hoogleraar moderne Franse letterkunde aan de Universiteit van Utrecht schreef over zijn ervaringen het boek ‘Kikker gaat fietsen. Of over het leed dat leven heet.’

Video: Spraakmakende Zaken – Maarten van Buuren

maarten-van-buuren

Joost Zwagerman – 18 november 1963 – 8 september 2015.

“Soms heb je een ander nodig die jou voordoet hoe je moet kijken, opdat je kunt zien en ontdekken wat je zonder die ander vrijwel zeker zou zijn ontgaan”

Daar zat hij, de succesvolle schrijver Joost Zwagerman: een gescheiden veertiger met een depressie in een vakantiehuisje in Tuitjenhorn. Hij doet in deze aflevering van De Wereld Draait Door verslag van hoe het zo kwam. En hoe het beter werd.

Video: De Wereld Draait Door – Joost Zwagerman
foto: Keke Keukelaar

Joost Zwagerman © Keke Keukelaar

Joost Zwagerman heeft een einde aan zijn leven gemaakt op 8 september 2015.