Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!
Steun ons
X

Mindfulness

Mindfulness of aandachtstraining, is oorspronkelijk gebaseerd op oosterse meditatie. Het gaat hierbij om aandacht en concentratie. En om jezelf een stukje beter te leren kennen. Op den duur leer je met mindfulness om gepieker of stressvolle gedachten te mijden.

Ademhaling

Door je in een ontspannen houding op je ademhaling of je houding te concentreren, train je jezelf om je te richten op het heden. Wanneer gedachten afdwalen, breng je die weer terug naar de ademhaling. Dat is lastig, want gedachten en emoties lijken ‘als vanzelf’ op te komen. De oefeningen laten je ervaren wat je voelt in het ‘hier en nu’. Je ontdekt wat er in je omgaat en wordt je meer bewust van je reacties op moeilijke situaties. Je leert ook om je ervaringen te accepteren, zonder jezelf meteen te veroordelen of zonder iets (waaraan je denkt) onmiddellijk te willen veranderen. Het is niet de bedoeling om gedachten aan nare ervaringen krampachtig weg te werken. Tijdens de oefeningen leer je om de gedachten rustig waar te nemen en er minder door beheerst te worden.

Mindfulness lijkt op cognitieve gedragstherapie. Deze therapie is er ook op gericht om erachter te komen wat de automatische (negatieve) gedachten zijn, waar je last van hebt. Het verschil is, dat bij mindfulness de bewustwording in zekere zin uit je lijf komt en niet door te praten in een therapiesessie. Een ander verschil is dat verandering in je gedachtenpatroon geen vooropgezet doel van mindfulness is. De kern is dat je observeert wat zich aan je voordoet.

Er is de laatste jaren veel aandacht voor mindfulness, omdat het zowel bij psychische als bij somatische stoornissen (bijv. bij pijn) kan helpen. Maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd, bij iedereen. Of het nu om gesprekstherapie, om lichaamstraining of om mindfulness gaat, het moet ook een beetje bij je passen. Er komen steeds meer aanwijzingen dat mindfulness, in combinatie met cognitieve gedragstherapie, effectief is voor de behandeling van depressie. En voor het voorkómen van terugval, wanneer je een of meer ernstige depressies hebt gehad.

De training

Een training duurt gemiddeld acht weken, meestal in een groep. Er bestaan allerlei cursussen. Op het internet kun je ze eenvoudig vinden. Vaak zijn dat cursussen voor een algemeen publiek; niet altijd goedkoop en niet specifiek op depressie gericht. Het soort mindfulness dat bij depressie wordt toegepast heet Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Vrijwel alle ggz-instellingen bieden cursussen aan, die zijn afgestemd op mensen met psychische problemen. Er zijn ook trainingen online. Je krijgt dan via het internet oefeningen en achtergrondinformatie aangeboden. Soms is er ook een forum, waarop je ervaringen kunt uitwisselen met andere deelnemers.

Lees en deel ervaringen

Persoonlijke verhalen
delen met lotgenoten

Mind Blue

Antidepressiva,
wat vinden anderen?

Mijn Medicijn

GGZ-organisaties:
deel jouw ervaring over hulpverleners

Zorgkaart Nederland
Steun ons
X
© Depressievereniging| Disclaimer|Cookies|Sitemap| Site by Hellopixels + Site by Site