Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Na een depressie zijn de ergste klachten weg. ‘De complete uitzichtloosheid is verdwenen. Maar dan begint het pas’, aldus Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging, in een interview in het dagblad Trouw.

Terrein heroveren

Op veel levensgebieden zijn door de depressie gaten geslagen: innerlijk leven, werk, sociaal leven, relatie, hobby’s. Op al deze gebieden moet weer terrein heroverd worden. En dat terwijl je nog kwetsbaar bent. De angst voor terugval speelt regelmatig op, terwijl het vertrouwen in eigen kunnen nog niet erg sterk is. Lees het hele interview: ‘Hersteld maar nooit meer de oude’.

Goed voor jezelf blijven zorgen

In de fases van herstel vragen alle levensgebieden de aandacht. Je moet actief met je eigen herstel aan de slag. Maar juist dan is het extra belangrijk om overbelasting te voorkomen. Ga goed na wat je kunt doen om je sterker te gaan voelen. Blijf goed voor jezelf zorgen! Bijvoorbeeld met behulp van:

Angst voor terugval

De angst om terug te vallen is reëel. De kans op terugval na één depressie is 50%, na twee depressies 70% en na drie of meer depressies 90%. Maar het is niet nodig bij elk mogelijk signaal te schrikken. Je kunt signalen van terugval ook positief benutten, om nog sterker te staan op weg naar herstel. Je kunt er opnieuw van leren. Als je tekenen van terugval onder ogen ziet en deze probeert aan te grijpen, hoeft het niet meteen tot een nieuwe depressie te leiden.