Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

50 jaar leven met depressie: gesprek met Peter Oostelbos

Workshop tijdens de Publieksdag op 26 mei 2018

Depressie is bij veel mensen een reactie op een gebeurtenis waarvan de gevolgen te pijnlijk zijn om te dragen. De depressie moet deze pijn wegdrukken. Elke keer als zich een dergelijke gebeurtenis voordoet, wordt het systeem (lichaam en geest) herinnerd aan die pijn en wordt het programma ‘depressie’ in werking gezet. De depressie is daarmee een patroon geworden: een onbewust en steeds herhalend gedrag dat een gewoonte wordt.

Dit is één van de functies van depressie: bescherming tegen pijn. Dat de depressie zelf ook pijn doet en op den duur destructieve krachten heeft, wordt pas veel later duidelijk. De oplossing van een probleem is dan zelf een probleem geworden.

Depressie als patroon

Depressie als een patroon vraagt om een andere benadering dan depressie als een klinische ziekte. De behandeling depressie als klinische ziekte is vooral gericht op symptoombestrijding. Patroononderzoek gaat verder. Vragen als ‘Waar, wanneer en hoe is het patroon ontstaan?’, ‘Hoe verhoud ik me tot het patroon (de depressie)?’, ‘Wie ben ik en wie wil ik zijn?’ en ‘Wat zijn de functies van de depressie?’ helpen om de depressie te begrijpen en te accepteren. Uiteindelijk kan dit leiden tot een bewuste keuze om wel of niet depressief te worden.

Over Peter Oostelbos

Peter Oostelbos heeft meer dan vijftig jaar ervaring met depressie. Binnen de context van een gedegen coachopleiding is hij tien jaar geleden begonnen met een onderzoek naar zijn depressie. Over zijn leven met depressie en het onderzoek heeft hij onlangs een boek geschreven, getiteld ‘De KRACHT van depressie’.

Peter heeft een eigen coachpraktijk, De Hartenboom (www.dehartenboom.nl), waarin hij zich met name richt op mensen met depressie. Hij geeft gastcolleges en masterclasses aan de HAN en het Radboudumc in Nijmegen. Als vertegenwoordiger van de Depressie Vereniging neemt hij deel in projectgroepen voor wetenschappelijk onderzoek. Hij geeft lezingen en presentaties op congressen en voor behandelaars. Peter is ook gespreksbegeleider van supportgroepen van de Depressie Vereniging.

Meld je aan of bekijk hier het volledige programma..