Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Aandacht voor depressie in podcast Zorgradio RAZO Delft

22 april 2019

RAZO Interview Nathalie Kelderman DepressieDirecteur Nathalie Kelderman zat op donderdag 18 april in de studio van Zorgradio RAZO Delft, waar uitgebreid aandacht was voor het onderwerp depressie. De podcast is online terug te luisteren.

Nathalie gaf antwoorden op vragen als: wat is een depressie, hoe ontstaat een depressie en is er iets tegen te doen? Zo legt de directeur van de Depressie Vereniging uit dat adviezen geven aan mensen met depressie vaak averechts werkt. ‘Dat is het ergste wat iemand kan horen. Omdat iemand zelf namelijk al honderd keer bedacht heeft: ik moet eigenlijk dit, ik moet eigenlijk dat, ik ben een loser, ik doe er niet toe.’ Wat volgens Nathalie wel heel goed werkt is er gewoon voor iemand zijn en diegene meenemen naar buiten. ‘Gewoon meenemen naar een terrasje bijvoorbeeld en niet teveel over moeilijke dingen praten. Want iemand die depressief is wil zich eigenlijk ook afsluiten. Je trekt je terug omdat je denkt dat je totaal onbelangrijk bent.’

Aandacht voor supportgroepen

Ook is er in de podcast van Zorgradio RAZO Delft uitgebreid aandacht voor de toegevoegde waarde van de supportgroepen van de Depressie Vereniging. ‘Mensen denken vaak bij supportgroepen dat het van die sleur- en treurgroepen zijn’, zegt Nathalie in de uitzending. ‘Waar mensen elkaar alleen maar slechter maken en niet wordt gelachen. Terwijl het effect ervan juist heel anders is. Het is namelijk zo dat je na een depressie niet meteen beter bent. Dus je hebt nog een kwetsbaarheid en je bent heel lang nog aan het herstellen. In dat herstelproces kom je veel dingen tegen die te maken hebben met jouw kwetsbaarheid. Dat zien mensen niet aan de buitenkant. Je doet gewoon weer mee voor veel buitenstaanders, maar er zijn nog heel veel dingen waar je nog wel tegenaan loopt. Aan iemand die een depressie heeft meegemaakt hoef je dat niet uit te leggen. Die snapt precies wat je bedoelt. En dat zijn hele mooie dingen in zo’n groep.’

De thema-aflevering Depressie, wat is het? van Radio RAZO Delft is terug te luisteren via de website van RAZO. Klik hier om het interview met Nathalie Kelderman te horen.