Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Depressie Connect: Wie deelt met ons zijn/haar waardevolle ervaring?

5 mei 2020

Depressie Connect is de online community voor mensen met een depressie en voor naasten van mensen met een depressie. De community is nu 10 maanden in gebruik en het aantal deelnemers groeit nog steeds (in totaal al bijna 1300). Dagelijks plaatsen deelnemers berichten over hun ervaring met depressie, worden er adviezen gevraagd, of wordt een luisterend oor. De sfeer is ondersteunend. Hoewel deelnemers elkaar niet kennen, kunnen zij elkaar soms zo helpen. Dat is heel bijzonder.

Onderzoek Depressie Connect

Ondanks dat de (ervaringsdeskundige) moderatoren dit dagelijks ervaren bij het lezen van de berichten, loopt er toch een onderzoek naar het nut van Depressie Connect. Dit is nodig om ook wetenschappelijk aan te kunnen tonen dat Depressie Connect bijdraagt aan de kwaliteit van leven van mensen met een depressie. De resultaten kunnen bijdragen aan nieuwe financiering om dit mooie project voort te zetten! De eerste (online gehouden) interviews met gebruikers zijn inmiddels afgerond. Depressie Connect lijkt te voorzien in een grote behoefte bij de doelgroep, wat als aanvulling op offline sociale steun en behandeling ingezet kan worden.

Oproep

We zijn nog hard op zoek naar ervaringsverhalen over het gebruik van dit forum; positieve én negatieve ervaringen. Deelname is volledig anoniem en vrijwillig. Wil jij meedoen aan een interview of alvast wat informatie? We nodigen iedereen uit te reageren! Lees alvast de onderstaande ‘praktische zaken’ en meld je aan bij Dorien Smit, stuur haar een privébericht op Depressie Connect of mail naar d.smit@propersona.nl.

Dorien Smit (onderzoeker bij Depressie Connect) en Amber Dings (masterstudent aan de Universiteit Utrecht en stagiair bij Depressie Connect) nemen de interviews individueel af (zie foto). Graag tot horens.