Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Depressie Vereniging ziet explosieve toename aanmeldingen supportgroepen

12 juli 2019

In de regio Gelderland hebben zich het afgelopen half jaar ruim 80 mensen aangemeld voor de supportgroepen van de Depressie Vereniging. Om de groei van het aantal groepen te realiseren zijn er in de regio ruim 30 nieuwe gespreksbegeleiders nodig. Ook in de rest van het land is de vereniging op zoek naar vrijwilligers die de groepen willen begeleiden en coördineren.

Het aantal mensen dat zich heeft aangemeld voor een supportgroep van de Depressie Vereniging is in de regio Gelderland in rap tempo toegenomen. Op dit moment zijn er zes supportgroepen in de regio, maar om aan de vraag te voldoen zou dat aantal moeten groeien naar vijftien groepen. Hiervoor zijn ruim 30 nieuwe gespreksbegeleiders nodig. Ook in de regio Amsterdam is een flink aantal begeleiders nodig om nieuwe deelnemers te kunnen laten starten in een supportgroep. In Amsterdam, Zaandam en Purmerend gaat het in totaal om 16 vrijwilligersvacatures. Om de groei van het aantal groepen te organiseren breidt de Depressie Vereniging ook het aantal regiocoördinatoren uit en is er zowel in Utrecht als Overijsel een coördinator nodig.

Erkenning en herkenning

Elke supportgroep wordt begeleid door twee vrijwilligers die ervaring hebben met depressie. De supportgroepen voorzien in een grote behoefte. ‘De deelnemers kijken na elke bijeenkomst weer uit naar de volgende’, zegt Peter Oostelbos, gespreksbegeleider in Arnhem en Nijmegen en regiocoördinator van de regio Gelderland. ‘Voor vrijwel alle deelnemers is erkenning en herkenning de meest genoemde motivatie om lid te worden.’

Vereniging zoekt bijna 30 nieuwe vrijwillige
gespreksbegeleiders in regio Gelderland

Waar de Depressie Vereniging in 2014 slechts een handvol supportgroepen had, zijn er dat inmiddels zo’n 65 verdeeld over het hele land. ‘We krijgen van deelnemers terug hoe waardevol de groepen voor hen zijn en dat het helpt bij hun herstel’, aldus senior beleidsmedewerker Nathalie Kelderman, die in de functie van directeur de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor de groei van het aantal supportgroepen. Een prachtige ontwikkeling, die grotendeels leunt op de inzet van ervaringsdeskundige vrijwilligers omdat er op dit moment geen structurele financiering is voor lotgenotencontact.

Financieringsafspraken met gemeentes

In de toekomst komt daar wellicht verandering in, nu de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) het Hoofdlijnenakkoord ggz heeft getekend en de weg vrij is om financieringsafspraken te maken over onder meer lotgenotencontact, maar er is nog een lange weg te gaan. Daarom richt de Depressie Vereniging zich eerst op de werving van voldoende gespreksbegeleiders om alle nieuwe deelnemers een plek te kunnen geven. ‘Vanuit mijn eigen ervaring met depressie heb ik als gespreksbegeleider heel veel te geven’, geeft Peter Oostelbos aan. ‘Dat geeft mij het gevoel dat ik een bijdrage lever die er echt toe doet.’

Gespreksbegeleiders van de supportgroepen van de Depressie Vereniging hebben zelf ervaring met depressie en willen deze ervaring inzetten voor anderen die een depressie doormaken of hebben doorgemaakt. Meer informatie over de functie van gespreksbegeleider vind je hier. Geïnteresseerden kunnen een mail met motivatie en persoonlijke gegevens sturen naar: supportgroepen@depressievereniging.nl