Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Depressie Vereniging zoekt verbindende secretaris

18 april 2019

Ben jij een verbinder die tegelijkertijd blij wordt van structureren en ordenen? Iemand die weet dat een goed voorbereide vergadering half zo lang kan zijn? Die mensen erop aan durft te spreken als ze iets op zich hebben genomen? En heb je een aantoonbare link met de doelgroep van de Depressie Vereniging? Dan ben jij misschien wel onze nieuwe secretaris.

De Depressie Vereniging is een vereniging voor patiënten en hun naasten. Onze belangrijkste activiteit is het organiseren van supportgroepen waarin mensen met depressie ervaringen kunnen uitwisselen en steun krijgen. Inmiddels hebben we een landelijk netwerk van ruim 60 supportgroepen dat grotendeels bestaat dankzij de inzet van vrijwillige gespreksbegeleiders en regiocoördinatoren.

We zoeken voor het bestuur van de Depressie Vereniging per 1 juni een nieuwe secretaris. Een bevlogen en gemotiveerd bestuurslid dat bereid is om wekelijks maximaal 5 uur tijd in de Depressie Vereniging te steken. Als groeiende vereniging in opbouw zoeken we iemand die graag de handen uit de mouwen steekt, mogelijkheden ziet en deze creatief durft aan te pakken. We zoeken een opvolger voor onze spin in het web die graag van alle activiteiten binnen de vereniging op de hoogte blijft.

Taken die verder bij de secretaris horen:

• Opstellen en monitoren van de jaarkalender
  • Opstellen, i.s.m. de voorzitter van de agenda van de bestuursvergadering
  • Maken en rondsturen van notulen van de bestuursvergaderingen incl. besluitenlijst
  • Actueel houden van de besluitenlijst
  • Opstellen van het inhoudelijke jaarverslag, i.s.m. de directeur
  • Bewaken bestuurlijke regels
  • Opstellen van profielen van de bestuursleden, bureaumedewerkers en bijbehorende takenpakketten
  • (Voorstellen doen voor digitale) archivering

Kennis en ervaring:

• Opleiding op minimaal HBO niveau
  • Administratief sterk
  • Hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden
  • Goed kunnen schrijven
  • Ordelijk zijn

Gedragscompetenties

• Samenwerken
  • Initiatief
  • Lerend vermogen
  • Plannen en organiseren
  • Flexibel
  • Zorgvuldig
  • Humor

En verder

Gezien de samenstelling van het huidige bestuur gaat onze voorkeur uit naar een vrouwelijke kandidaat. De bestuursleden van de Depressie Vereniging vervullen hun rol onbezoldigd. Reiskosten worden vergoed. Het bestuur komt gemiddeld 10 maal per jaar bijeen. Bestuursvergaderingen vinden plaats in de provincie Utrecht.

Over de Depressie Vereniging

De Depressie Vereniging is de afgelopen jaren gegroeid en onderneemt een aantal continue activiteiten en projecten. Voorbeelden zijn:

• lotgenotencontacten door middel van supportgroepen (inmiddels een landelijk netwerk van 70 groepen)
  • informatievoorziening via de website, via mailcontacten en (thema)bijeenkomsten
  • advies over en deelname aan beleidszaken als de Zorgstandaard en onderzoek op het terrein van depressie

De Depressie Vereniging is een vrijwilligersorganisatie. De meeste vrijwilligers zetten zich in als gespreksbegeleider voor de supportgroepen. Daarnaast zijn er nog vrijwilligers actief op het bureau en in de PR, bij onderzoek en in de informatievoorziening.

De vereniging heeft een klein bureau in Amersfoort. Aan het hoofd van het bureau staat de directeur van de vereniging. De Depressie Vereniging is lid van MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid.

Belangstelling?

Heb je belangstelling in deze veelzijdige bestuursfunctie en wil je de Depressie Vereniging helpen haar doelen te verwezenlijken? Reageer dan voor 1 mei 2019 via: m.kas@depressievereniging.nl (secretaris) met cc. aan n.kelderman@depressievereniging.nl (directeur). Voor meer informatie kun je contact opnemen met Martin Kas: 06-42053514.