Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

‘Doorlopende financiering bij depressie bespaart leed’

14 juni 2019

Terugvalpreventie zou op dezelfde manier gefinancierd moeten worden als de behandeling van depressie. Op dit moment wordt de diagnose-behandelcombinatie (DBC) gesloten als de toestand van de patiënt verbetert. ‘Maar dan ben je nog heel kwetsbaar’, zegt Nathalie Kelderman in Mijn Gezondheidsgids.

Nathalie Kelderman heeft deze maand haar directeurschap van de Depressie Vereniging ingeruild voor de functie van senior beleidsmedewerker supportgroepen. Samen met hoogleraar Robert Schoevers gaf ze een interview aan Mijn Gezondheidsgids over de impact, het behandeltraject van depressie en wensen voor de toekomst. Wat dat laatste betreft zou Kelderman graag zien dat de DBC geopend blijft, of gevolgd wordt door bijvoorbeeld een soort strippenkaart waarmee iemand een paar keer direct bij zijn behandelaar kan terugkomen als het minder goed gaat. ‘Dat zou veel leed en kosten besparen, want als het iemand zonder steun niet lukt, dan vallen ze flink terug en moet vaak weer van voren af aan begonnen worden.’

Depressie wordt onderschat

Hoewel zowel Kelderman als Schoevers in het artikel laten weten blij te zijn met de openheid die steeds meer ontstaat rondom depressie, blijft het een uitdaging voor buitenstaanders om zich voor te stellen – laat staan te begrijpen – wat iemand met een depressie doormaakt. ‘De uitdaging zit in het feit dat iedereen ervaring heeft met sombere gevoelens. Dat maakt dat mensen onderschatten in welke mate iemand met een depressie zijn eigen gemoedstoestand kan beïnvloeden’, legt Kelderman uit. Hoewel iedereen een depressie anders ervaart, is de gemene deler een enorme eenzaamheid. ‘Je ervaart geen vreugde, maar ook niet echt verdriet. Je bent afgesloten van je eigen gevoelsleven; het is allemaal heel dof.’

Preventieve scholing

Schoevers en Kelderman stellen in Mijn Gezondheidsgids voor dat de samenleving op zoek gaat naar een betere behandeling van depressie als ziekte en het preventief werken aan geestelijke gezondheid. Dat kan volgens Kelderman beginnen met geestelijke gezondheidsles op scholen. ‘Door op jonge leeftijd te leren dat het leven moeilijke situaties en gevoelens met zich kan meebrengen, zijn deze op latere leeftijd beter te plaatsen en makkelijker re bespreken.’

Lees hier het hele interview met Nathalie Kelderman en Robert Schoevers in Mijn Gezondheidsgids.