Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Gespreksbegeleiders supportgroepen gezocht!

15 augustus 2019

De Depressie Vereniging zoekt voor verschillende plaatsen in Nederland gespreksbegeleiders voor de begeleiding van onze supportgroepen. Er is veel behoefte aan supportgroepen en de vraag neemt toe. Daarom zoeken we veel nieuwe gespreksbegeleiders. Als gespreksbegeleider organiseer en begeleid je de supportgroep waarin je geplaatst bent. Dit doe je samen met een andere gespreksbegeleider.

We zoeken op dit moment gespreksbegeleiders voor groepen in Amsterdam, Apeldoorn , Arnhem, Assen, Deventer, Ede, Gouda, Groningen, Harderwijk, Heerlen, Hengelo, Hilversum, Leeuwarden, Nijmegen, Purmerend, Rotterdam, Tiel, Utrecht, Veenendaal, Wageningen, Zaandam en Zwolle. Maar stuur ons ook een bericht als je interesse hebt en je woonplaats staat er niet bij.

Wat is een supportgroep?
De Depressie Vereniging organiseert in heel Nederland supportgroepen. Een supportgroep is een vorm van zelfhulp. Een groep bestaat uit ongeveer 8 mensen die een depressie hebben (gehad). Zij komen maandelijks bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij met hun depressie in het dagelijks leven omgaan en waar ze tegenaan lopen. Alles wat te maken heeft met depressie is in deze groepen bespreekbaar. De Depressie Vereniging hoopt dat de groepen bijdragen aan het herkennen van signalen en het verminderen van terugval. We doen daar ook onderzoek naar onder de deelnemers.

De gespreksbegeleider
Iedere groep heeft twee gespreksbegeleiders. Een gespreksbegeleider heeft zelf ook ervaring met depressie en wil deze ervaring inzetten voor anderen die een depressie doormaken of hebben doorgemaakt. Wat zijn je taken?

• Opzetten van een supportgroep (in het geval van een nieuwe groep).
  • Het zoeken naar een locatie (als dat nodig is).
  • Bekendheid geven aan de supportgroep en, indien nodig, werven deelnemers.
  • Informatie verstrekken aan nieuwe deelnemers en hen verwelkomen.
  • Organiseren van minimaal één en maximaal twee bijeenkomsten per maand.
  • Begeleiden van de groepsgesprekken.
  • Bewaken van het groepsproces en zorgen dat alle deelnemers zich veilig voelen.
  • Contact onderhouden met de Depressie Vereniging en doorgeven van deelnemerslijsten.

Welke vaardigheden heb je?

Om een groep goed te kunnen begeleiden is het noodzakelijk dat je in staat bent je eigen ervaring te gebruiken, maar deze niet als leidraad te zien voor anderen. Je bent in staat deelnemers ruimte te geven om hun eigen weg te vinden. Zo voelt iedere deelnemer zich geaccepteerd. Daarnaast zijn van belang:

• Een warme persoonlijkheid en oprechte interesse in anderen. Mensen aanvoelen en op hun gemak kunnen stellen.
  • Flexibel zijn, bijeenkomsten kunnen anders verlopen dan je van tevoren hebt gepland.
  • Je woont in de woonplaats of omgeving van de locatie waar de supportgroep wordt gehouden.
  • Beschikbaarheid van een tijdsinvestering van ca. 5 uur per maand voor een langere periode (minimaal een jaar), voor het gevoel van veiligheid in de groep.
  • De mogelijkheid om voor een eerste kennismaking naar Amersfoort te komen voor een (groeps)voorlichtingsbijeenkomst over de functie.

Wat bieden wij?

Wij bieden een interessante vrijwilligersfunctie waarmee je bijdraagt aan de kwaliteit van leven van mensen met een depressie. Voor je kunt starten krijg je een 2-daagse training voor gespreksbegeleiders in Utrecht. Hier krijg je meer informatie over supportgroepen en de handleiding voor gespreksbegeleiders. Je gaat daarna in een nieuwe of bestaande groep samenwerken met een medegespreksbegeleider. Je krijgt overigens ten alle tijden ondersteuning van de vrijwillige regiocoördinator in je eigen regio. Reiskosten voor de training, terugkomdagen en de supportgroep (indien nodig) worden vergoed op basis van openbaar vervoer.

Heb je interesse?

Dan horen we graag van je! Je kunt je mail met je gegevens en korte motivatie sturen naar Heidi Heuvelman, landelijk coördinator van de supportgroepen: supportgroepen@depressievereniging.nl