Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Gespreksbegeleiders supportgroepen gezocht!

7 maart 2019

[Voor de plaatsen: Amsterdam, Amstelveen, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Diemen, Ede, Groningen, Hellevoetsluis, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tiel, Utrecht, Venlo, Zoetermeer]

De Depressie Vereniging is de landelijke patiëntenvereniging voor mensen met een depressie en hun naasten. Wij organiseren in heel Nederland supportgroepen. Een supportgroep is een vorm van zelfhulp. Een groep bestaat uit ongeveer 8 mensen die een depressie hebben (gehad). Zij komen maandelijks bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij met hun depressie in het dagelijks leven omgaan en waar ze tegenaan lopen. Alles wat te maken heeft met depressie is in deze groepen bespreekbaar. Iedere groep heeft twee gespreksbegeleiders. Een gespreksbegeleider heeft zelf ook ervaring met depressie en wil deze ervaring inzetten voor anderen die een depressie doormaken of hebben doorgemaakt. De Depressie Vereniging hoopt dat de groepen bijdragen aan het herkennen van signalen en het verminderen van terugval. We doen daar ook onderzoek naar onder de deelnemers.

Gespreksbegeleider: is dit iets voor jou?

Er is veel behoefte aan supportgroepen, deelnemers hebben er baat bij. De vraag naar supportgroepen neemt toe en daarom zoeken we nieuwe gespreksbegeleiders. Als gespreksbegeleider organiseer en begeleid je de supportgroep waarin je geplaatst bent. Dit doe je samen met een andere gespreksbegeleider.

Wat doet de gespreksbegeleider?
Je hebt daarbij de volgende taken:

• Opzetten van een supportgroep.
  • Het zoeken naar een locatie (als dat nodig is).
  • Bekendheid geven aan de supportgroep en, indien nodig, werven deelnemers.
  • Informatie verstrekken aan nieuwe deelnemers en hen verwelkomen.
  • Organiseren van minimaal één en maximaal twee bijeenkomsten per maand.
  • Begeleiden van de groepsgesprekken.
  • Bewaken van het groepsproces en zorgen dat alle deelnemers zich veilig voelen.
  • Contact onderhouden met de Depressie Vereniging en doorgeven van deelnemerslijsten.

Welke vaardigheden heb je?

Om een groep goed te kunnen begeleiden is het noodzakelijk dat je in staat bent je eigen ervaring te gebruiken, maar deze niet als leidraad te zien voor anderen. Je bent in staat deelnemers ruimte te geven om hun eigen weg te vinden. Zo voelt iedere deelnemer zich geaccepteerd.
Daarnaast zijn van belang:

• Een warme persoonlijkheid en oprechte interesse in anderen. Mensen aanvoelen en op hun gemak kunnen stellen.
  • Flexibel zijn, bijeenkomsten kunnen anders verlopen dan je van tevoren hebt gepland.
  • Je woont in de woonplaats of omgeving van de locatie waar de supportgroep wordt gehouden.
  • Beschikbaarheid van een tijdsinvestering van ca. 5 uur per maand voor een langere periode (minimaal een jaar), gezien de aard van de groep.
  • De mogelijkheid om voor een eerste kennismaking naar Amersfoort te komen voor een (groeps)voorlichtingsbijeenkomst over de functie.

Wat bieden wij?

Een 2-daagse training voor gespreksbegeleiders in Utrecht verdeeld over 2 maanden. Hier krijg je meer informatie over supportgroepen en de handleiding voor gespreksbegeleiders. Je gaat daarna in een nieuwe of bestaande groep samenwerken met een medegespreksbegeleider. De regiocoördinator biedt ondersteuning bij het opstarten en bij vragen of problemen die zich in de groep voordoen.

Daarnaast kun je deelnemen aan terugkomdagen met intervisiemogelijkheden, waar gespreksbegeleiders uit heel Nederland aanwezig zijn.
reiskosten voor de training, terugkomdagen en de supportgroep (indien nodig) worden vergoed op basis van openbaar vervoer.

Heb je interesse?

Stuur dan een mail met je motivatie en persoonlijke gegevens naar: supportgroepen@depressievereniging.nl