Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

‘Helft Nederlanders heeft last gehad van somberheid‘

8 november 2018

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft wel eens last gehad van somberheid en bijna een derde heeft zich wel eens afgevraagd of het leven nog wel zin heeft. Uit angst om veroordeeld te worden verzwijgt meer dan een derde van de Nederlanders hoe hij zich echt voelt.

Dat blijkt uit onderzoek ‘Abnormaal is heel gewoon’ van Psychologie Magazine dat vandaag een themanummer over psychische kwetsbaarheid heeft gepubliceerd. Het magazine concludeert uit het onderzoek naar psychische klachten dat iedereen weleens iets heeft. Jim van Os, hoogleraar psychiatrie aan het UMC Utrecht Hersencentrum laat in het themanummer weten dat psychische klachten ‘blijkbaar onder normale menselijke variatie vallen’. ‘Als de helft van de mensen een stoornis heeft gehad kun je je afvragen of je het wel een stoornis moet noemen.’

In het magazine dat vanaf vandaag in de winkels ligt vertellen verschillende bekende Nederlanders over hun psychische kwetsbaarheid. Zo deelt presentator en programmamaker Sofie van den Enk haar ervaringen met twee zware depressies en vertelt auteur Herman Koch over de paniekaanvallen die hij doormaakte. In het themanummer van Psychologie Magazine staat ook een interview met Stefan Groothuis, ambassadeur van de Depressie Vereniging.