Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Helpen door jouw ervaring in ‘de kracht van depressie’ te delen?

12 april 2018

Persoonlijke interviews met leden van de Depressie Vereniging die ervaringskennis hebben vormen de basis voor ‘De kracht van depressie’, het onderzoek dat uiteindelijk praktische hulp moet bieden aan mensen met een chronische depressie. Een nieuwe samenwerking tussen de Depressie Vereniging en GGZ-instelling Pro Persona maakt dit mogelijk!

Mensen die een depressie doorstaan, doen ‘al doende’ kennis op. Bij stukjes en beetjes, soms met vallen en opstaan, wordt ontdekt zij hoe een eigen leven te kunnen leiden en ervaart men wat bij past en wat niet. We noemen dit wel: ervaringskennis. Vaak is er bij herstel aanpassing nodig van gewoonten, dagelijkse patronen, leefwijze en bezigheden. Mensen met een depressie zeggen dat dit voor hen vaak een kwestie van uitproberen is. Iemand merkt bijvoorbeeld dat vaak sporten een uitstekend tegenwicht is tegen gevoelens van frustraties en aanhoudend piekeren. Voor een ander is het sporten een te grote belasting, maar kan een kunstzinnige activiteit tot verbeteren van stemming leiden.

Onderzoek

De Depressie Vereniging en Pro Persona Research (onderdeel van GGz-instelling Pro Persona) hebben samen een subsidie ontvangen van ZonMw binnen het programma ‘persoonlijk en maatschappelijk herstel bij psychische problemen’. De komende dertig maanden wordt het onderzoek uitgevoerd, onder leiding van prof. dr. Jan Spijker en dr. Janna Vrijsen.

Achtergrond

Tot nu toe is er nauwelijks onderzoek gedaan naar de inzet van ervaringsdeskundigheid voor mensen met depressie. In de huidige zorg is er sprake van een gat. We willen weten hoe ervaringskennis ontstaat, welke kennis dit oplevert en hoe de weg naar ervaringsdeskundigheid eruitziet. Deze vragen vormen de basis van de interviews, waarin centraal staat wat jij geleerd hebt van je depressie, de manieren die je hebt ontwikkeld om ermee te leven en terugval te voorkomen. Deze kennis wordt geheel anoniem verwerkt en gebundeld in twee methoden die huidige en toekomstige patiënten kunnen helpen in de weg naar herstel.

1. Er wordt een klinische module ontwikkeld voor in de GGZ waarin leerprocessen en ervaringskennis centraal staan. Deze module wordt begeleid door een ervaringsdeskundige.
  2. Er wordt een applicatie ontwikkeld waarmee mensen op laagdrempelige wijze kunnen profiteren van beschikbare ervaringskennis door middel van praktische tips en tools.

Door deze nieuwe mogelijkheden kunnen behandeling in de reguliere zorg en de inzet van ervaringsdeskundigheid elkaar versterken, een ‘win-win’-situatie.

De interviews hiervoor zullen in mei van start gaan. Een introductiebrief over de achtergrond en het doel van de het onderzoek volgt zeer binnenkort! Houd hiervoor de site, mail en de facebookgroep van de Depressie Vereniging in de gaten. Mocht je al eerder vragen hebben of je deelname willen doorgeven, dan kun je contact opnemen met

Myriam Purperhart is voor dit specifieke onderzoek een aantal uren per week werkzaam. Zij zorgt voor de communicatie en aansluiting tussen het onderzoek en de supportgroepen van de Depressie Vereniging.