Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Interview bestuur voor Café Weltschmerz

21 mei 2018

Bestuurslid Wieneke Wolthuis van de Depressie Vereniging gaf onlangs een interview voor Café Weltschmerz. Wieneke vertelt over het krachtenveld waarin de patiëntenvereniging opereert. Wat kunnen beleidsmakers, onderzoekers, verzekeraars en behandelaren leren van ervaringsdeskundigen?

Ter introductie

1,1 miljoen mensen gebruiken antidepressiva, 410.000 mensen denken jaarlijks aan zelfdoding. De schreeuw om hulp van psychisch kwetsbaren is groot, de wachtlijsten lang. Depressie is niet voor niets een hot thema.

De landelijke patiëntenvereniging krijgt wekelijks verzoeken van universiteiten en beleidsmakers om bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek en planontwikkeling. Ook zorgverzekeraars staan op de stoep. Wieneke vertelt over de wijze waarop de vereniging belangen van patiënten behartigt, het belang van richtlijnen voor afbouw van antidepressiva en het landelijk netwerk met  supportgroepen dat de vereniging opzet. De vereniging wil het netwerk van 60 supportgroepen verder uitbreiden en professionaliseren zodat ervaringsdeskundigen elkaar kunnen ondersteunen. De supportgroepen voorzien in een grote behoefte. De vereniging zoekt hiervoor structurele financiering.

In het dagelijks leven is Wieneke zelfstandig communicatieadviseur en projectleider voor de overheid en zorgorganisaties. Wat is haar persoonlijke drijfveer zich als vrijwilliger in te zetten? Het interview wordt afgenomen door Karen van Ruiten, hoofd van het landelijk programmabureau Alles is Gezondheid.

Over Café Weltschmerz

Weltschmerz betekent letterlijk ‘pijn hebben aan de wereld’. Het ‘Café’ op internet is een burgerjournalistiek platform dat zich sterk maakt voor een transparant en geloofwaardig openbaar bestuur vanuit andere perspectieven. Het café is te vinden op YouTube en deze website