Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Ketamine lijkt veelbelovend bij behandeling depressie

21 maart 2019

Oud-huisarts Harry Jaspers heeft donderdag in een uitgebreid radio-item bij EenVandaag zijn positieve ervaring gedeeld met het gebruik van ketamine bij de behandeling van zijn therapieresistente depressie. Ook Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging komt aan het woord. ‘Wees voorzichtig met hosannastemming over ketamine.’

Eerder deze maand werd bekend dat de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit ketamine-neusspray voor de behandeling van therapieresistente depressie heeft goedgekeurd. De 72-jarige Jaspers behandelt zichzelf sinds drie jaar met ketamine en is daar heel positief over. Na vele jaren van behandeling zonder het gewenste effect, behaalt Jaspers wel succes met een lage dosering van het middel.

Ketamine geen heilige graal

De Depressie Vereniging staat positief tegenover de komst van een nieuw middel voor de behandeling van therapieresistente depressie. Toch waarschuwt directeur Nathalie Kelderman in de reportage voor een hosannastemming. ‘Wat je vaak krijgt bij zo’n nieuw middel dat er soort ‘heilige graal’-gevoel om heen komt. Daarvoor is depressie een te complex onderwerp. We moeten de context blijven zien: het is én-én. Je kunt zo’n nieuw middel proberen, maar er zijn altijd andere manier om beter te worden, bijvoorbeeld therapie of aanpassing van je leefstijl.’

Wetenschappelijk onderzoek Groningen

Het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) doet onderzoek naar ketamine bij de behandeling van therapieresistente depressieklachten. Mensen tussen de 18 en 80 jaar die antidepressiva gebruiken en meer dan drie verschillende soorten antidepressiva hebben gebruikt kunnen aan het onderzoek deelnemen. Op de website van het UMCG staan alle voorwaarden om aan het onderzoek te kunnen deelnemen.