Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Kritische blik gezocht op het thema ervaringsdeskundigheid bij depressie. Neem deel aan de focusgroep!

16 augustus 2018

Verkenning begrip ervaringskennis bij depressie

In een samenwerking tussen de Depressie Vereniging en Pro Persona heeft er afgelopen maanden een kwalitatief onderzoek plaatsgevonden waarin de vraag centraal stond ‘Wat is ervaringskennis bij mensen met depressie?’. Om het thema ervaringskennis bij depressie te exploreren zijn er 16 interviews gehouden met mensen die 2 of meer depressieve episodes hebben meegemaakt. Op basis van de resultaten is in kaart gebracht wat de belangrijkste overkoepelende thema’s zijn waar mensen met depressie mee te maken krijgen. De thema’s zijn met elkaar in verband gebracht en geven inzicht in de ontwikkeling van ervaringskennis bij mensen met depressie.

Kennis bundelen: ontwikkeling digitaal instrument

Het doel van het onderzoek is om de resultaten vanuit de interviews te bundelen en toegankelijk te maken voor iedereen die te maken heeft met depressie. In samenwerking met het Radboudumc REshape center gaan we op zoek naar de meest passende manier om de informatie te bundelen in een digitaal instrument. Zo kunnen huidige en toekomstige patiënten profiteren van beschikbare kennis over ervaringen van mensen met depressie.

Wil jij een bijdrage leveren?

Om de kennis vanuit de interviews te verdiepen zijn we op zoek naar mensen die hun feedback willen geven op de resultaten en willen meedenken over de juiste vervolgstappen in de ontwikkeling van een digitaal instrument. Heeft u zelf ervaring met depressie (en nog niet deelgenomen aan dit onderzoek) of werkt u als professional in de zorg voor depressieve patiënten? Dan nodigen we u graag uit om uw visie te delen in de focusgroep.

Wanneer en waar?

Op vrijdag 21 september: 15.00u – 17.30u.

Locatie: Radboudumc REshape center for innovation, Geert Grooteplein Zuid 10.
Er wordt gezorgd voor een reiskostenvergoeding.

Meer informatie of aanmelden?

Dit kan bij junior onderzoeker Dorien Smit: d.smit@propersona.nl, 06 47074551.