Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Onderzoek inzet psilocybine bij hardnekkige depressie

7 november 2019

Het UMC Utrecht is eind 2018 gestart met klinisch onderzoek naar de werking van psilocybine bij een hardnekkige depressie. Ook in de UMC’s van Leiden en Groningen wordt dit onderzoek gedaan.

Het psychedelicum psilocybine is de werkzame stof in sommige paddenstoelen en truffels. Deze studie onderzoekt de effectiviteit, veiligheid en de optimale dosering bij mensen met een depressie, bij wie in de huidige depressieve periode minimaal twee antidepressiva niet of weinig hebben gewerkt.

Wil je weten waarom dit onderzoek belangrijk is en hoe de behandeling eruit ziet, kijk dan dit filmpje.

Meer informatie over de behandeling vind je op de site van UMC Utrecht.

N.B. Over veel nieuwsberichten worden telefonisch of per e-mail vragen gesteld aan de vereniging. Helaas is de vereniging slechts beperkt telefonisch bereikbaar en kan bij veel vragen alleen maar doorverwezen worden naar de instanties die de nieuwsberichten hebben aangeleverd. Wij vragen hiervoor begrip. Als je je aanmeldt voor onze community Depressie Connect kun je je vraag aan inmiddels meer dan 700 lotgenoten voorleggen.