Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Onderzoek ‘De Kracht van Depressie’

25 oktober 2018

De ontwikkeling van een digitale module over ervaringskennis bij depressie.

Welke inzichten hebben mensen met depressie opgedaan gedurende het omgaan met deze aandoening? Hoe ontwikkelen deze inzichten zich, en hoe komen ze tot stand? Maar bovenal: Hoe kan deze ervaringskennis anderen met depressie helpen?

Afgelopen maanden heeft er een kwalitatief onderzoek naar ervaringskennis bij depressie plaatsgevonden waarin deze vragen centraal stonden. Door middel van 15 interviews met mensen met depressie zijn er overkoepelende inzichten, competenties en zelfmanagement strategieën geïdentificeerd die helpend zijn in het omgaan met depressie. Deze ‘ervaringskennis’ wordt toegankelijk gemaakt voor iedereen die te maken heeft met depressie.

Hiervoor wordt een digitale module ontwikkeld. Hoe deze module of tool eruit komt te zien, waar hij ingezet wordt en wat de inhoud moet worden wordt in de huidige fase van het project ‘De Kracht van Depressie’ uitgebreid besproken in focusgroepen. Meerdere groepssessies met zowel ervaringsdeskundigen, naasten als zorgprofessionals zijn georganiseerd om hier meer zicht op te krijgen. Door een visie of droom voor mensen met langdurige depressies op te schrijven werd iedereen in de groepssessies uitgenodigd groots te denken. Deze droom werd vertaald in een hypothetische krantenkop, die over 10-15 jaar gepubliceerd zou kunnen worden naar aanleiding van dit project. De eerste hoopvolle thema’s kwamen zo naar voren. Zo zou de inzet van ervaringsdeskundigheid dan werkzaam zijn bevonden in de behandeling van depressie en zou er een uitgebreid zorgnetwerk zijn rondom patiënten.

De eerste stappen om een prototype te ontwikkelen zijn hiermee gezet. De module zal gestoeld worden op onderwerpen zoals een gepersonaliseerd aanbod, laagdrempelig en gelijkwaardig contact met lotgenoten, flexibiliteit maar vooral op samenwerking tussen alle partijen (zorgverleners, naasten, ervaringsdeskundigen en werkgever). De komende maanden staan in het teken van de verdere ontwikkeling van de digitale tool. Met een kernteam worden verschillende opties afgewogen, uitgeprobeerd en gefinetuned, zodat het instrument begin 2019 uitgezet kan worden.

Ervaringsdeskundigen en professionals tijdens de focusgroep over de inzet van ervaringskennis bij depressie.

Samenwerkende partijen

Dit onderzoek is een unieke samenwerking tussen het Expertisecentrum Depressie van TopGGz-instelling Pro Persona, en de landelijke patiëntenorganisatie de Depressie Vereniging. Zij ontvingen, in een samenwerking met het Radboudumc, een subsidie van ZonMw. De ontwikkeling van de digitale module gebeurd in samenwerking met REshape Center, het innovatiecentrum voor zorgverandering, verbonden aan het Radboudumc.

Interesse of deelname

Bij interesse in het project, of vragen over deelname kan contact opgenomen worden met Dorien Smit, promovendus bij Pro Persona Research: d.smit@propersona.nl.