Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen inloggen community

Online community Depressie Connect ook voor naasten

17 juli 2019

Depressie Connect, de nieuwe online community van de Depressie Vereniging die vorige maand is gelanceerd, heeft ook een apart platform voor familie en naasten. Naast de digitale plek voor lotgenoten die ervaring hebben met depressie, kan ook hun omgeving anoniem, veilig en afgeschermd op Depressie Connect met elkaar in gesprek gaan.

Het digitale platform Depressie Connect is sinds eind juni online en heeft inmiddels 250 leden. Het merendeel van deze groep heeft zich aangemeld bij de community voor lotgenoten die zelf ervaring hebben met depressie. In de aparte omgeving die is vormgegeven voor naasten van mensen met depressie, kunnen ook zij steun en tips ontvangen van andere mensen die iemand met depressie in hun omgeving hebben. Iedereen die interesse heeft kan zich op Depressie Connect aanmelden, je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Depressie Vereniging.

Leren leven met depressie

Depressie Connect is het resultaat van het onderzoeksproject ‘de Kracht van Depressie’ dat de Depressie Vereniging het afgelopen jaar in samenwerking met Pro Persona heeft uitgevoerd onder mensen met terugkerende depressie. Tijdens dit onderzoek hebben er interviews en focusgroepen plaatsgevonden om de ontwikkeling van ervaringskennis en zelfmanagement bij depressie in kaart te brengen. Zowel ervaringsdeskundigen, naasten en zorgprofessionals zijn betrokken tijdens dit proces. Depressie Connect staat symbool voor het goed omgaan met depressie. Het gaat om de vraag Wat hebben mensen geleerd tijdens het meemaken van depressie(s)? Hoeveel ellende een depressie ook met zich meebrengt, de community is bedoeld om te praten over hoe mensen met depressie hebben leren leven. Thema’s als de impact van depressie op je relatie en sociale leven, (de angst voor) een terugval, herstel, zingeving, daginvulling, maar ook praktische tips voor het dagelijkse leven komen aan bod.

Anonimiteit en veiligheid

Het is mogelijk om anoniem deel te nemen aan Depressie Connect. Om de veiligheid te waarborgen zijn contactgegevens van gebruikers alleen bekend bij de communitymanagers. Zij zorgen voor een veilige sfeer en handhaving van de huisregels op de community.

Meld je hier direct aan voor Depressie Connect.