Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Terugblik 2018: nieuwe supportgroepen & meer vrijwilligers

19 december 2018

Met het naderen van de kerstdagen en het einde van het jaar ontstaat bij mij de behoefte om terug te kijken op het afgelopen jaar. 2018 was het jaar waarin nieuwe supportgroepen zijn gestart en het jaar waarin Vereniging het Verschil door evenementen als de 20 KM van Parijs en het VHV Boksgala een fantastisch bedrag voor ons binnenhaalde.

Tekst: Nathalie Kelderman

Met de komst van nieuwe supportgroepen zijn er ook weer meer vrijwilligers die zich voor de vereniging inzetten. Ook was 2018 het jaar waarin we verdere stappen hebben gezet om regionaal te gaan werken, wat we konden doen door de grote inzet en betrokkenheid van onze regiocoördinatoren. Alles Goed maakte dit jaar een prachtig promotiefilmpje over de kracht van onze supportgroepen.

Vernieuwing en veerkracht

Het jaar ook waarin we nieuwe mensen konden aannemen op kantoor en het jaar waarin we overgingen op een professioneel administratiesysteem. Ook kreeg de Depressie Vereniging in 2018 met Albert Hietink en Martin Kas een nieuwe voorzitter en secretaris. Allemaal hele mooie stappen vooruit. Naast deze positieve dingen was 2018 ook het jaar van uitval door ziekte van de landelijk coördinator en mijzelf. Dit is voor zowel de bestuursleden als voor onze vrijwilligers voelbaar geweest. Het geeft aan dat we kwetsbaar zijn, maar het geeft ook onze veerkracht aan: als mens en als vereniging. Aan het eind van 2018 staan we er namelijk weer steviger voor, met mijzelf als directeur die terug is en met nieuwe mensen erbij, zowel op kantoor als in het bestuur.

2019: professionaliseren & uitbreidenTerugblik VHV Boksgala 2018

Ook komend jaar zal Vereniging het Verschil de Depressie Vereniging zowel organisatorisch als financieel ondersteunen. Dit geeft ons de armslag om verder te professionaliseren en het netwerk van supportgroepen uit te breiden naar meer regio’s. Onze droom is dat er voor iedereen die daar behoefte aan heeft plek is in een supportgroep in de buurt. Afgelopen jaar hebben we deels invulling kunnen geven aan deze droom en daar gaan we het komende jaar mee verder. Ook het bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek naar depressie is een taak die we belangrijk vinden: zodat de stem van de patiënt ook hier gehoord wordt.

Vrijwilligers: dank voor jullie inzet!

Dit alles kan niet zonder de inzet van alle vrijwilligers. Het is ontzettend mooi om te zien dat zoveel mensen hun eigen ervaring met depressie op een positieve manier in willen zetten voor anderen. Als gespreksbegeleider, regiocoördinator, onderzoeksvrijwilliger of op andere wijze. Ik zou willen zeggen: vrijwilligers: de wereld wordt een stukje mooier door jullie!

‘Ik wens iedereen die betrokken is bij de Depressie Vereniging,
mede namens het bestuur hele fijne feestdagen en een hoopvol 2019′