Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Vereniging afbouwmedicatie opgericht – gezamenlijk belang

13 april 2018

Als je wilt minderen of stoppen met je antidepressiva, antipsychotica, maar ook met kalmerings- of slaapmiddelen, is dat nog niet zo makkelijk. De fabrikanten van jouw medicijn hebben alleen standaarddoseringen voorradig. En voor veel mensen is de stap tussen twee doses te groot. Daarom is onlangs de Vereniging afbouwmedicatie opgericht.

Deze vereniging wil, onder leiding van Marjolijn van Kooten, iedereen er op attenderen dat er ook afbouwmedicatie bestaat, waarbij de dosering op maat wordt gemaakt. Veel artsen en patiënten weten helemaal niet dat abouwmedicatie bestaat. Dat kan tot gevolg hebben dat afbouwen niet lukt, of dat het met veel meer moeite en ontwenningsverschijnselen gepaard gaat dan nodig. Met afbouwmedicatie krijg je medicatie op maat. Die afbouwmedicatie wordt echter door de meeste zorgverzekeraars niet vergoed. Zie ook Gedoe over vergoeding taperingstrips.

Doelen

De nieuwe vereniging heeft daarom twee doelen:

• afbouwmedicatie voor psychofarmaca vergoed krijgen door de zorgverzekeraars.
  • de bekendheid van afbouwmedicatie vergroten.

Dezelfde belangen behartigen

De Depressie Vereniging heeft op eerdere momenten zelf ook aandacht gevraagd voor dit thema en behartigt met MIND de belangen van patiënten bij de richtlijnen voor afbouw van antidepressiva die nu ontwikkeld worden met de NVVP, NHG en KNMP. (Zie nieuwsbericht.) De Depressie Vereniging ondersteunt de doelstelling van de Vereniging Afbouwmedicatie dan ook van harte en vindt het jammer dat er een aparte vereniging voor is opgericht. Bestuurslid Wieneke Wolthuis: “We hadden graag samengewerkt en een speciale werkgroep ingericht om de krachten te bundelen. Maar uiteindelijk gaat het om het resultaat voor mensen die antidepressiva gebruiken en ondersteuning nodig hebben bij afbouw. Positief is dat de Vereniging afbouwmedicatie in gesprek is met de Tweede Kamer en Zorginstituut Nederland om vergoeding van afbouwmedicatie voor elkaar te krijgen. Zo timmeren we toch allebei aan de weg voor hetzelfde doel. Waar mogelijk zullen we elkaar de komende tijd helpen.”

Jouw steun hard nodig

Je kunt de Vereniging afbouwmedicatie, maar ook de Depressie Vereniging, steunen door lid te worden. Ga naar www.verenigingafbouwmedicatie.nl en naar www.depressievereniging/lidworden

Debat op 26 mei: ‘Antidepressiva een zegen of een last?’

Ben je geïnteresseerd in dit thema, kom dan op zaterdag 26 mei naar de Publieksdag van de Depressie Vereniging. We sluiten de dag af met een debat over antidepressiva waaraan ook deskundigen hun medewerking verlenen. Kijk hier voor het programma en meld je aan!