Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Hoe werken antidepressiva?

In onze hersenen zijn stoffen actief die ervoor zorgen dat de verschillende delen van onze hersenen goed met elkaar communiceren. Deze stoffen worden ook wel boodschapperstoffen of neurotransmitters genoemd. Serotonine en noradrenaline zijn twee voorbeelden van neurotransmitters. Boodschapperstoffen zijn belangrijk bij het overbrengen van signalen binnen de hersenen. Ze zijn ook belangrijk bij het ontstaan van gevoelens zoals angst en somberheid.  Antidepressiva zijn medicijnen die de boodschapperstoffen beïnvloeden die te maken hebben met stemming en angst.

Antidepressiva hebben invloed op de (her-)opname van neurotransmitters. Ze werken niet direct, het duurt een aantal weken voordat je merkt of ze effect hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat antidepressiva voor veel mensen met een ernstige depressie goed werken en redelijk goed verdragen worden. Ze werken helaas niet voor iedereen.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva