Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen
Steun ons
X





























Wat zijn de risico’s van een overdosis antidepressiva?

De risico’s van een overdosis zijn afhankelijk van het soort antidepressivum. Vooral tricyclische middelen (TCA’s) zijn kunnen schadelijk zijn bij een overdosis. Een overdosis kan tot leiden tot epileptische aanvallen, met aansluitend coma en koorts en onderdrukking van de ademhaling. Uiteindelijk kan een overdosis zelfs dodelijk zijn. Meestal door hartritme stoornissen (“cardiac arrest”), of het stoppen van de ademhaling. Een hoeveelheid van 40 tot 50 tabletten in één keer, kan al dodelijk zijn. Om de kans op zelfdoding te verkleinen krijgen mensen in ieder geval de eerste twee weken niet meer tabletten mee dan voor die twee weken.

SSRI’s zijn veel  minder giftig, maar er zijn wel gevallen bekend die tot de dood leidden. Veranderingen in het hartritme zijn beschreven bij overdosering van venlafaxine.

Vooral de combinatie met alcohol en (Tricyclische) antidepressiva is berucht. Meestal is de doodsoorzaak dan epileptische insulten (“stuipen”). Ook kan een serotoninesyndroom optreden, gekenmerkt door agitatie, sterk trillen en beven (tremoren), verwardheid, spierschokken en zeer heftige reflexen, en gestoorde coördinatie. Het serotoninesyndroom moet in het ziekenhuis worden behandeld.

 

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva

Lees en deel ervaringen

Persoonlijke verhalen
delen met lotgenoten

Mind Blue

Antidepressiva,
wat vinden anderen?

Mijn Medicijn

GGZ-organisaties:
deel jouw ervaring over hulpverleners

Zorgkaart Nederland
Steun ons
X





























© Depressievereniging| Privacyverklaring|Disclaimer|Cookies|Sitemap| Site by Hellopixels + Miller Digital