Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Brandbrief:Ongekende wachtlijsten voor lotgenotencontact bij depressie door corona

5 maart 2021

Brandbrief Depressie Vereniging aan staatssecretaris Paul Blokhuis

Ongekende wachtlijsten voor lotgenotencontact bij depressie door corona

De coronacrisis heeft verregaande consequenties voor iedereen in Nederland en zeker mensen met depressie hebben het op dit moment extra moeilijk. Vandaag zond de Depressie Vereniging een brandbrief aan staatsecretaris Paul Blokhuis (VWS) om hulp te vragen bij het wegwerken van de enorme wachtlijst voor lotgenotencontact.

De Depressie Vereniging is een relatief kleine patiëntenvereniging waar gegeven het grote aantal mensen dat jaarlijks aan een depressie leidt (700.000) veel mensen een beroep op doen. Eén van de vormen van hulp die de vereniging aanbiedt is het lotgenotencontact via de Depressie Lijn, de supportgroepen en de online community Depressie Connect. Door de coronacrisis is het aantal mensen dat de vereniging weet te vinden voor lotgenotencontact enorm toegenomen. De vraag overstijgt de mogelijkheden om die steun te bieden, wat betekent dat de vereniging al lange tijd nee moet verkopen aan mensen die het keihard nodig hebben. De Depressie Vereniging vindt dit onacceptabel, zeker omdat bij velen sprake is van ernstige psychisch lijden.

Het lotgenotencontact van de Depressie Vereniging is een waardevol vangnet zodat mensen met depressie niet verder wegzakken dan nodig is. De kennis, de ervaring en de infrastructuur om heel veel meer mensen te helpen is bij de vereniging aanwezig, maar het ontbreekt aan voldoende menskracht en financiële middelen om tegemoet te kunnen komen aan de zeer sterk toegenomen vraag. Daarbij heeft de Depressie Vereniging de hulp van de overheid heel hard nodig. De brandbrief is erop gericht om financiële steun te krijgen en daarmee meer lotgenotengroepen te kunnen starten en zo meer mensen met een depressie te helpen.

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]