Doneer nu

Marleen Moors: keynote bij opening Publieksdag op 26 mei 2018

Marleen Moors, filosofe en onderzoeker, opent de Publieksdag op 26 mei 2018 met haar lezing ‘Word existentialist: een andere kijk op depressie. ’s Middags geeft ze ook een verdiepende workshop. Ze stelt hierbij het werk van existentieel psychiater Irvin Yalom  centraal. De lezing en de workshop hebben een praktisch, toegepast karakter. Herkenning, erkenning en uitleg van de existentiële aspecten van depressie staan centraal.

Word existentialist: een andere kijk op depressie (lezing)

Angststoornissen en depressie zijn veel voorkomende psychische aandoeningen in Nederland. Ze worden vaak beschouwd als klinische,  biomedische aandoeningen. Veel mensen komen uiteindelijk bij een psycholoog of psychiater terecht voor behandeling. Maar in hoeverre is depressie verbonden met existentiële vraagstukken zoals zingeving, sterfelijkheid, eenzaamheid en vrijheid? En hoe kan de existentiefilosofie inzicht geven in de ervaring van depressie? Een betoog voor verbinding.

Depressie vanuit existentieel perspectief (workshop)

Op welke wijze ervaar jij depressie als verbonden met zingeving? Hoe geef je betekenis aan je bestaan wanneer je ervaart dat het leven zinloos is? Hoe kan de existentiefilosofie ons hierbij helpen? Aan de hand van de vier ‘ultimate concerns’ van existentieel psychiater Irvin Yalom bekijken we samen hoe depressie vanuit een filosofisch kader begrepen kan worden.

Meld je aan of bekijk hier het volledige programma.

Supportgroepen

Depressie Connect