Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Eigen Verklaring mensen in psychische nood

4 februari 2021

Nu de avondklok een feit is, wijzen de verenigingen voor mensen met psychische en psychiatrische problematiek -– MIND, NVvP en V&VN – in een brief handhavers erop in zulke gevallen terughoudend en de-escalerend op te treden, als deze mensen toch ’s avonds na die tijd de straat opgaan. Iemand die om die reden ’s avonds naar buiten móet en daardoor niet in staat is de avondklok na te leven, kan hiervoor een eigen verklaring invullen. Dit formulier is ook te vinden op de website van de rijksoverheid.

Begrip gevraagd voor

In de bovengenoemde brief vragen de instanties handhavers om, als zij iemand toch op straat aantreffen, zich snel een indruk te vormen van iemands geestelijke toestand: een extreem angstige of verwarde persoon is niet (goed) in staat om verstandige afwegingen te maken of aanwijzingen goed op te volgen. Voor deze mensen is het niet passend om boetes uit te delen of daarmee te dreigen. MIND vraagt in een brief aan winkeliers, beveiligers en vervoersorganisaties om begrip voor deze groep en roept winkels, openbare gebouwen en vervoersbedrijven op om terughoudend te zijn om de toegang van bezoekers te weigeren.

Mondkapjes

Eerder, bij de invoering van de mondkapjesplicht, is ook gevraagd om terughoudend op te treden. Voor sommige mensen met psychische problemen is het dragen van een mondkapje namelijk niet mogelijk of kan dat schadelijke effecten hebben.

Uitzondering voor dak- en thuislozen

Het kabinet heeft eveneens een uitzondering gemaakt voor dak- en thuislozen die niet in de opvang willen verblijven.