Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Een belangrijke taak van de Depressie Vereniging is het bij elkaar brengen van mensen die ervaring hebben met depressies zodat zij onderling ervaringen kunnen delen. Er blijkt grote behoefte aan omdat deelnemers er baat bij hebben. Om te kunnen voldoen aan de behoefte, is de vereniging op zoek naar gespreksbegeleiders voor op te richten nieuwe supportgroepen.

Wat is een supportgroep?

Een supportgroep is een vorm van zelfhulp. Zo’n groep bestaat uit mensen die een depressie hebben, of hebben gehad. Zij komen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij met hun depressie omgaan. Alles wat te maken heeft met depressie is in deze groepen bespreekbaar. De groepen komen ongeveer één keer per maand bij elkaar en hebben een positieve insteek.

Per groep worden twee gespreksbegeleiders gezocht. Een gespreksbegeleider is een lotgenoot die ervaring heeft met depressie en deze ervaring wil inzetten voor anderen die een depressie doormaken, of hebben doorgemaakt.

Wat voor vaardigheden zijn nodig?

Om een groep goed te kunnen begeleiden is het belangrijk dat je in staat bent je eigen ervaring te gebruiken, maar deze niet als leidraad te zien voor anderen. Je bent in staat boven je eigen ervaring met een depressie uit te stijgen en voorkomt dat je stuurt in het bieden van oplossingen voor anderen. Zo voelt iedere deelnemer zich geaccepteerd en kan hij of zij zich ontwikkelen op het moment dat hij/zij daar aan toe is.

Daarnaast zijn de volgende elementen van belang:

Wat bieden wij?

De begeleiding van supportgroepen is vrijwilligerswerk. Reiskosten worden vergoed. Voor je een groep start krijg je een tweedaagse training, waarin de achtergrond over de groepen aan de orde komt en waarin casussen worden geoefend. De trainingsdagen worden meestal gehouden in Utrecht. Na de training ontvang je een vrijwilligerscontract. Je kan daarna samen met je mede-gespreksbegeleider een groep starten, waarbij de Depressie Vereniging op verzoek professionele begeleiding biedt. Daarnaast kan je deelnemen aan terugkomdagen, waar gespreksbegeleiders uit heel Nederland aanwezig zijn. Hierbij heb je de mogelijkheid tot intervisie met andere gespreksbegeleiders en kan je deelnemen aan workshops.

Belangstelling?

Neem dan contact op met projectcoördinator Myriam Purperhart, m.purperhart@depressievereniging.nl.