Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Gezocht: Patiëntvertegenwoordiger met ervaring met angst en depressie

16 september 2020

De Depressie Vereniging zoekt een enthousiast lid dat als patiëntvertegenwoordiger wil deelnemen in “Volante”.

Wat is Volante?

Volante is een samenwerkingsverband van vier geïntegreerde ggz instellingen die samenwerken om de kwaliteit van zorg in de ggz naar een hoger niveau te brengen. Dit doen zij door van elkaar te leren en samen te verbeteren. Meer informatie kun je vinden op www.volante.nl

Wat is de rol van de vrijwilliger?

De vrijwilliger neemt deel in de projectgroep Angst en Depressie om het patiëntperspectief te vertegenwoordigen. Binnen Volante is het belangrijk dat het patiëntperspectief goed vertegenwoordigd is, omdat patiënten het beste weten wat kwaliteit van zorg is voor hen.

Wat is de tijdsbesteding?

Er is een overleg eens in de 4 á 5 weken (1,5 uur). Voor de corona maatregelen, vond het overleg wisselend 2x online en 1x fysiek in Amersfoort plaats bij GGzNederland

Zijn er nog andere werkzaamheden naast het overleg?

We hebben eens in de 9 maanden een Volante dag, een soort congres waarin we de uitkomsten van de verschillende projectgroepen bespreken en waarbij in de ochtend een aantal externe sprekers ingaat op kwaliteit van zorg. Het overleg zal wat voorbereidingstijd kosten i.v.m. lezen van de stukken.

Wat breng jij mee?

Deelnemer zijn aal Volante is een serieuze rol! Daarom wordt van de vrijwilliger gevraagd te voldoen aan de volgende aspecten:

1. Ervaring als cliënt in de ggz met behandeling voor angst en/of depressie.

2. Vanuit cliëntenperspectief, samen met de andere leden van de projectgroep, formuleren wat voor cliënten van belang is bij hun behandeling voor angst en/of depressie.

3. Lid zijn van de Depressie Vereniging en in staat zijn om te spreken namens de Depressie Vereniging.

4. Gemotiveerd zijn om gezamenlijk met professionals te pionieren in dit project, met als doel de behandeling van huidige en toekomstige cliënten te verbeteren.

5. Integer om kunnen gaan met vertrouwelijke informatie.

6. In staat zijn om deel te nemen aan de telefonische/ teams overleggen en face-to-face bijeenkomsten die plaatsvinden in Amersfoort.

Voor deelname aan Volante is een vrijwilligersvergoeding beschikbaar. Heb je interesse, stuur dan een korte motivatie per mail naar Heidi Heuvelman (h.heuvelman@depressievereniging.nl).