Doneer nu

Gezocht: Regiocoördinatoren voor Gelderland en voor Flevoland (vrijwilligers)

30 april 2021

De Depressie Vereniging zoekt regiocoördinatoren voor de regio’s Flevoland en Gelderland

Ben jij de regeltante of regelneef met overzicht die wij zoeken?

Een regiocoördinator is de steunpilaar van de (vrijwillige) gespreksbegeleiders in de regio. Deze gespreksbegeleiders begeleiden de supportgroepen van de Depressie Vereniging; groepen waar mensen die depressie hebben (gehad) bij elkaar komen om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij in het dagelijks leven omgaan met hun depressie. Voor het onderhouden en de verdere opbouw van ons landelijk netwerk van supportgroepen zijn onze regiocoördinatoren onmisbaar.

Wat ga je doen?

De ondersteuning van de gespreksbegeleiders van de groepen in jouw regio is een belangrijke taak. Je vormt een team van de gespreksbegeleiders en organiseert intervisie voor hen. Waar nieuwe groepen nodig zijn, help je mee met het werven van nieuwe gespreksbegeleiders en houd je kennismakingsgesprekken met hen. Een andere belangrijke taak is het verwerken van de aanmeldingen van deelnemers voor de groepen in jouw regio. Je onderhoudt contact met mensen die niet direct plek hebben in een supportgroep.

Je werkt mee aan de uitbreiding van het aantal groepen, onder andere door waar mogelijk samenwerking aan te gaan met regionale zorg- of cliëntenorganisaties.

Veel taken kun je thuis uitvoeren, zoals contact houden met de gespreksbegeleiders, netwerken, administratie en overleg met de landelijk coördinator. Vier keer per jaar is er een overleg en uitwisselingsmogelijkheid met alle regiocoördinatoren met wie je een team vormt. Dit overleg vindt plaats in Amersfoort. Met de andere (acht) regiocoördinatoren vorm je een team dat elkaar helpt en ondersteunt.

Wat heb je nodig?

• Je hebt zelf ervaring met depressie en kunt jouw ervaringskennis inzetten om anderen te ondersteunen. Het is een pre als je ervaring hebt met supportgroepen.
  • Je vindt het leuk om met mensen om te gaan en je woont in de regio.
  • Je kunt goed organiseren, bent zorgvuldig en kunt omgaan met gegevensverwerking in ons administratief systeem.
  • Houd rekening met een tijdsinvestering van ca. 8 tot 10 uur per week. Gezien de inwerktijd en het opbouwen van contact met de gespreksbegeleiders vragen we je minimaal één jaar beschikbaar te zijn.
  • Participeren in samenwerkingsverbanden is in deze regio ook een onderdeel van het takenpakket. Handig dus als je over netwerkvaardigheden beschikt.

Wat bieden wij?

We vragen veel, maar daar staat tegenover dat je met jouw werk bijdraagt aan de kwaliteit van leven van mensen met depressie. Uiteraard is de Depressie Vereniging verantwoordelijk voor het totale functioneren van de supportgroepen. Als regiocoördinator kun je terugvallen op de landelijke coördinator en krijg je ondersteuning waar nodig.

Uiteraard krijg je je gemaakte onkosten vergoed.

Heb je vragen/interesse?

Dan horen we graag van jou! Je kunt contact opnemen met Francis Wijtsma, Landelijk Coördinator Supportgroepen, via f.wijtsma@depressievereniging.nl.

Supportgroepen

Depressie Connect