Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Inkijkje in de Supportgroepen

27 augustus 2020

Alle supportgroepen van onze vereniging zijn gelukkig weer opgestart. We mogen elkaar weer “live” zien en wat is dat fijn!! Tijdens de lockdown hadden we online contact met de groep en dat was voor die tijd heel prettig maar elkaar nu weer echt zien is toch het allerfijnste. Ondanks verschillende strenge richtlijnen, zoals de bekende 1,5 meter afstand en handen wassen kregen we ook te maken met het feit dat de locaties groot genoeg moesten zijn om die afstand ook tot elkaar te kunnen houden. En de locaties moesten weer beschikbaar zijn. Van hieruit een dikke duim voor alle gespreksbegeleiders in het hele land die naar een andere locatie uit moesten wijken. In sommige gemeenten moest er een duidelijk plan-van-aanpak geschreven worden en een deelnemerslijst beschikbaar zijn mocht dat nodig zijn. Het geeft allemaal extra werk met zich mee en dat kost veel energie.
          De deelnemers van onze groepen halen zichtbaar adem om elkaar weer te zien en spreken. Hoe normaal het eigenlijk was dat je elkaar gewoon kon opzoeken wordt nu pas echt duidelijk. Daarnaast merk ik dat er in heel veel groepen gesproken wordt over de eenzaamheid, sommige ervaren dat juist positief maar veel anderen voelen zich echt heel eenzaam en alleen. Dat vermindert je somberheid ook meestal niet. Andere onderwerpen zoals medicatie, waarom keert de somberheid steeds weer terug en hoe open ben ik over mijn depressie en tegen wie blijken ook veel punten van discussie te zijn. Heel mooi om te zien, en misschien ook wel juist de kracht van deze groepen, is dat de deelnemers elkaar zulke mooie adviezen geven. Adviezen die diegene geholpen heeft of een kennis en je kunt dan zelf beslissen of je het ook wilt proberen. Maar bovenal hoop ik, en iedereen met mij denk ik, dat we de groepen door kunnen laten gaan. Ook als straks het najaar eraan komt. Want wat we gemerkt hebben het afgelopen halfjaar is dat contact met andere ook een soort van levensbehoefte is.
          Daarnaast kan ik melden dat de trainingen voor nieuwe gespreksbegeleiders gelukkig ook weer zijn opgestart. De eerste is alweer afgerond en gelukkig volgen er nog 3 dit najaar. Hierdoor kunnen we weer meer mensen opleiden die daarna weer groepen kunnen starten waar dat nodig is. Daar zijn wij als regiocoördinatoren heel erg blij mee. Want zonder al onze enthousiaste vrijwilligers lukt het ons niet. Dus dank daarvoor.

Met vriendelijke groeten,
          Marieke van Dord