Afbouwen antidepressiva lukt niet? Meld je hier!

Mindfulness

Mindfulness of aandachtstraining, is oorspronkelijk gebaseerd op oosterse meditatie. Je leert het lichaam en de geest te ontspannen, minder te piekeren en automatische niet helpende gedragspatronen te doorbreken. Je gaat meer keuzevrijheid en minder stress ervaren in het dagelijks functioneren. Een goede training is bewezen effectief als behandeling tegen depressie. Leden van de Depressie Vereniging kunnen met korting gebruik maken van de training van Ascender.

Ademhaling

Door je in een ontspannen houding op je ademhaling of je houding te concentreren, train je jezelf om je te richten op het heden. Wanneer gedachten afdwalen, breng je die weer terug naar de ademhaling. Dat is lastig, want gedachten en emoties lijken ‘als vanzelf’ op te komen. De oefeningen laten je ervaren wat je voelt in het ‘hier en nu’. Je ontdekt wat er in je omgaat en wordt je meer bewust van je reacties op moeilijke situaties. Je leert ook om je ervaringen te accepteren, zonder jezelf meteen te veroordelen of zonder iets (waaraan je denkt) onmiddellijk te willen veranderen. Het is niet de bedoeling om gedachten aan nare ervaringen krampachtig weg te werken. Tijdens de oefeningen leer je om de gedachten rustig waar te nemen en er minder door beheerst te worden.

Mindfulness lijkt op cognitieve gedragstherapie. Deze therapie is er ook op gericht om erachter te komen wat de automatische (negatieve) gedachten zijn, waar je last van hebt. Het verschil is, dat bij mindfulness de bewustwording in zekere zin uit je lijf komt en niet door te praten in een therapiesessie. Een ander verschil is dat verandering in je gedachtenpatroon geen vooropgezet doel van mindfulness is. De kern is dat je observeert wat zich aan je voordoet.

Er is de laatste jaren veel aandacht voor mindfulness, omdat het zowel bij psychische als bij somatische stoornissen (bijv. bij pijn) kan helpen. Maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd, bij iedereen. Of het nu om gesprekstherapie, om lichaamstraining of om mindfulness gaat, het moet ook een beetje bij je passen. Inmiddels is aangetoond dat mindfulness effectief is voor de behandeling van depressie en het verminderen van stress. En voor het voorkómen van terugval, wanneer je een of meer ernstige depressies hebt gehad.

De training: aanbod voor leden

Een training duurt gemiddeld acht weken, meestal in een groep. Om onze leden een kwalitatief goede training te kunnen bieden is de Depressie Vereniging een samenwerking aangegaan met Ascender (ervaren psychologen en coaches voor werkactivering).

De training wordt gegeven op meerdere Ascender locaties. Bij voldoende aanmeldingen (min. 8 personen) biedt Ascender de training aan in Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Eindhoven met ervaren Mindfulness trainers. De CGT based mindfulness training bestaat uit acht sessies met tussenposen van één week. Je krijgt theorie en oefeningen met ondersteuning van diverse materialen in een trainingsmap. De kosten zijn € 550 wanneer de werkgever betaalt, en € 350 voor leden van de Depressie Vereniging.

Download de Folder aanbod Mindfulness voor leden Depressie Vereniging door Ascender

Meer info over data en locaties?

Neem dan contact op met het secretariaat van Ascender in Utrecht, via 030-2522792 of utrecht@ascender.nl.

Let op!

Op het internet vind je allerlei cursussen. Vaak zijn dat cursussen voor een algemeen publiek; niet altijd goedkoop en niet specifiek op depressie gericht. Het soort mindfulness dat bij depressie wordt toegepast heet Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Vrijwel alle ggz-instellingen bieden cursussen aan, die zijn afgestemd op mensen met psychische problemen. Er zijn ook trainingen online. Je krijgt dan via het internet oefeningen en achtergrondinformatie aangeboden. Soms is er ook een forum, waarop je ervaringen kunt uitwisselen met andere deelnemers.