Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

#PSYience: Is te voorspellen hoe kansrijk een psychiatrische behandeling zal zijn?

22 december 2020

Op 30 november jl. heb ik een bijdrage geleverd aan de eerste #PSYience, een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Psychiaters. Dit keer waren de onderwerpen #neuroimaging en #machinelearning. Ontwikkelingen die passen in een bredere maatschappelijke tendens op het gebied van het verzamelen van ‘big data’ en het inzetten van algoritmen.

Eerst hield Professor Guido van Wingen (PhD) van het Amsterdam UMC een inleiding, waarna ik, vanuit het perspectief van een patiënt, mijn commentaar kon leveren op de presentatie.

In een notendop: men werkt momenteel aan een methode, waarmee men wil gaan voorspellen of een psychiatrische behandeling zal aanslaan. Dit doet men met gebruikmaking van complexe patronen in grote hoeveelheden data (o.a. verkregen via een EEG of fMRI-scan). Aangezien de huidige behandeling van depressie vooral een kwestie is van ‘uitproberen’ zónder een voorspelling van het effect van de behandeling (bijvoorbeeld medicatie) én innovaties in de behandeling van depressie schaars zijn, lijkt mij deze ontwikkeling heel wenselijk en hoopvol.

Als deze manier van behandelen werkelijkheid wordt en betere matches gemaakt kunnen worden tussen de individuele patiënt en de meest kansrijke aanpak van behandeling, dan zal deze aanpak veel patiënten die nu te maken hebben met het vaak tijdrovende proces van ‘trial and error’, als muziek in de oren klinken!

Bart Groeneweg
          Portefeuille Wetenschappelijk Onderzoek