Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Regio-coördinator Marieke van Dordt over online supportgroepen

En toen was het corona-virus in Nederland. Bijeenkomsten van meer dan 3 personen mogen niet meer, en daarnaast moet je 1,5 meter afstand houden. Hoe gaan wij de deelnemers van onze supportgroepen nu niet alleen laten, in deze toch al zo eenzame tijd. Juist nu is er behoefte aan praten, delen en elkaar zien!
Na een overleg met alle regiocoördinatoren van de depressie vereniging was er een oplossing. We gaan dit online voortzetten! Maar hoe doe je dat met mensen die niet altijd lekker in hun vel zitten. Is juist die lichamelijke aanwezigheid, zodat je ziet hoe iemand zich voelt zonder dat hij/ zij dit zegt, niet o zo belangrijk. Ja natuurlijk, niets is beter dan elkaar live zien en spreken. Maar nu het niet anders kan is dit misschien wel de “best mogelijke oplossing”.

Eerst hebben we als regiocoördinatoren Zoom zelf uitgeprobeerd. En ondanks dat het best lastig is en een beetje raar werkt het wel ontzettend goed. Iedereen vanuit zijn eigen ruimte thuis kan inloggen en meepraten. En het is ook best leuk om te zien hoe iemand woont (de achtergrond achter de persoon).

Hierna hebben we de gespreksbegeleiders gevraagd te inventariseren of er behoefte is bij de deelnemers om via Zoom de supportgroepen voort te zetten. En nadat we iedereen hebben uitgelegd hoe Zoom werkt zijn langzaamaan de eerste online gesprekken begonnen. Van sommige gespreksbegeleiders krijg ik terug dat het beetje onwennig is, maar toch prettig om elkaar in deze tijd te zien en te spreken.

Doordat er twee gespreksbegeleiders door de Corona situatie zelf niet zo lekker in hun vel zaten   heb ik, in overleg met hen, hun groep benaderd om elkaar online te spreken. Samen met de gespreksbegeleiders heb ik deze bijeenkomst geleid en mijn ervaring is dat bijna iedereen dat toch een fijn idee vond.  Toch bleek aan het einde van de bijeenkomst dat niemand het echt prettig vond, omdat het het niet haalde bij fysiek bij elkaar komen. Maar er was er ook een deelnemer die zei: het was wel handig, 5 minuten van tevoren inloggen en lekker vanaf de bank met wat drinken erbij. Scheelt een hoop reistijd en energie.

Ondanks dat de meeste het niet prettig vonden is er toch voor gekozen om, zolang de maatregelen niet versoepelen in Nederland, elkaar eenmaal per 2 weken op deze manier te spreken.

Mijn conclusie is dat online bijeenkomsten het niet halen bij elkaar echt zien en spreken maar dat het beter is dan niets. En daarom gaan we er mee door!