Sport je mee tegen je depressie?

17 mei 2021

Dat sporten gezond is, weet je waarschijnlijk wel. Maar weet je ook, dat sporten een effectieve behandeling is voor depressie?

Uit eerder onderzoek weten we dat je je door sporten beter gaat voelen. Dat effect is zo sterk dat sporten zelfs een behandeling is voor depressie. Toch wordt sporten nog weinig gebruikt in de behandeling voor depressie en als er wel gesport wordt, wordt vaak niet op de meest effectieve manier bewogen. Dit komt omdat er geen concrete aanbevelingen zoals de hoeveelheid en intensiteit van sporten opgenomen zijn in de Multidisciplinaire richtlijn depressie.

Door het ‘Sporten Versterkt’-onderzoek willen we dat veranderen en sportbehandeling binnen de SGGZ volgens de nieuwste kennis uit onderzoek in de praktijk aanbieden. Maar hiervoor moeten we eerst kijken of deze sportbehandeling ook effectief is in Nederland.

Binnen het onderzoek werken we met twee groepen. Beide groepen ontvangen de gewone behandeling voor depressie zoals cognitieve gedragstherapie of medicatie. Daarnaast ontvangt de ene groep de sportbehandeling. Deze groep noemen we de sportgroep. De andere groep heet de controlegroep. Deze groep volgt alleen de gewone behandeling en niet de sportbehandeling. Bij de start van de gewone behandeling, hoor je in welke groep je bent ingedeeld. Dit wordt bij loting bepaald. Je hebt dus gelijke kans in één van de groepen ingedeeld te worden.

Als je in de sportgroep zit, ga je één keer per week sporten onder begeleiding van een sporttherapeut. Dat kan samen in een groep of alleen. Met het groepje kan je dan spinnen of hardlopen. Hiernaast zal je nog twee keer per week thuis sporten. Wat voor type sport je thuis doet, mag je zelf kiezen, bijvoorbeeld skeeleren, dansen of fietsen. De sporttherapeut helpt je om de goede sport te vinden.

Zit je in de controlegroep? Dan mag je wel gewoon sporten in je vrije tijd, alleen krijg je er geen begeleiding bij. Na het onderzoek mag je overigens nog wel de sportbehandeling volgen. In zowel de controlegroep als de sportgroep wordt er aan je gevraagd om op verschillende momenten vragenlijsten in te vullen. Die vragenlijsten kan je makkelijk thuis achter je computer invullen en hiermee maak je ook nog eens kans op leuke cadeaubonnen.

Om het onderzoek te laten slagen, hebben we 120 deelnemers nodig en jij kan er één van zijn. Help je ons de zorg te verbeteren?

Meedoen aan het ‘Sporten Versterkt-onderzoek’?

Ben je 16 jaar of ouder, is er depressie bij je vastgesteld en start je binnenkort met een behandeling hiervoor bij Pro Persona, GGNet of het Radboudumc? Dan kun je meedoen!

Voor meer informatie, raadpleeg: www.sportenversterkt.nl of bekijk het filmpje: https://youtu.be/HExr9KrV2i0

Voor aanmelding en/of vragen neem je contact op via: onderzoek.sporten.versterkt@propersona.nl

Michèle Schmitter

Promovenda ‘Sporten Versterkt’-onderzoek