Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Coronastress en depressieve gevoelens en gedachten

De verspreiding van het coronavirus in Nederland zorgt bij veel mensen voor stress en onzekerheid. Via de media wordt heel veel informatie over het virus verspreid en ook via internet en social media wordt veel over het coronavirus gedeeld. Als je wilt kun je 24 uur per dag de informatie tot je laten komen. Daarbij is door het wegvallen van activiteiten als school en (vrijwilligers)werk de dagelijkse structuur sterk veranderd. Mensen die al last hadden van een sombere stemming of een depressie zijn door de coronacrisis nu meer op zichzelf aangewezen. In deze maanden is het belangrijk om ondanks alle beperkingen zo goed als mogelijk voor jezelf, je partner en/of voor je kind te zorgen. De Depressie Vereniging heeft daarom een paar tips op een rijtje gezet om de komende maanden beter door te kunnen komen.

Omgaan met stress door het coronavirus

Bedenk dat bijna alle Nederlanders op dit moment last hebben van stress, zeker degenen die nu in de vuurlinie staan als zorgverlener. Iedereen reageert anders op stress. Toch is er een aantal maatregelen die je in kunt zetten en die bij veel mensen helpen om stress te verminderen. Hopelijk ga je je beter voelen. Het is niet nodig om alle tips die hieronder staan op te volgen, maar gebruik vooral wat op jouw situatie van toepassing is.

1. Tips over het omgaan met anderen

2. Tips om zelf met stress om te gaan

3. Tips om je beter te voelen

4. Tips voor een goede slaaphygiëne

Als je goed slaapt kun je stress veel beter aan. Regels voor een goede slaaphygiëne zijn onder andere:

5. Minder goede manieren om met stress om te gaan

Hopelijk heb je wat aan deze tips.

Als je meer hulp nodig hebt

Het kan ook zo zijn dat jij en/of je naasten merken dat de coronacrisis zoveel impact heeft op je stemming dat professionele hulp nodig is. Wij adviseren je snel contact op te nemen met je huisarts (of de Spoedhulp) en aan te geven dat je (extra) hulp nodig hebt. Hetzelfde geldt voor je behandelaar als je die hebt: neem zo snel als mogelijk contact op en geef duidelijk aan dat je wat extra hulp nodig hebt!

De Depressie Vereniging heeft DepressieConnect als mogelijkheid om online contact te hebben met andere mensen die een stemmingstoornis of depressie hebben.

Als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek over jouw stemming en situatie kun je overdag contact opnemen met Mind Korrelatie. Telefoon: 0900-1450

Iedere dag is bij Mind een livestream vanuit de huiskamer van Mind. Je kunt hier je vragen kwijt die je bezig houden over een bepaald onderwerp. De livestream is op doordeweekse dagen van 11.00-16.00 uur op www.wijzijnmind.nl

Als je gedachten hebt over zelfmoord dan kun je altijd bellen naar 113 Zelfmoordpreventie. Het telefoonnummer is: 0900-0113 We adviseren je dringend om van deze mogelijkheid gebruik te maken: praten helpt altijd!

Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen hebben? Stuur ons een mailbericht: info@depressievereniging.nl of bel overdag naar 033-3033132.