Depressie Connect: dé digitale community om anoniem ervaringen te delen aanmelden/inloggen

Workshop schematherapie bij depressie

In deze workshop tijdens de Publieksdag op 26 mei 2018 staat schematherapie centraal vanuit een bijzonder kader: behandelaar en patiënt vertellen beiden vanuit hun eigen perspectief. Wat is het voor therapie en hoe is het om deze behandeling te ondergaan?

Sanne kwam bij Hanneke in een behandeling vanwege een perinatale depressie en angststoornis. Hanneke heeft schematherapie ingezet om dieperliggende patronen te doorbreken, met de bedoeling herstel te bevorderen en terugval te voorkomen. Schematherapie is een vorm van psychotherapie voor mensen met ernstige psychische stoornissen, zoals een persoonlijkheidsstoornis of een vaak terugkomende depressie. Schematherapie helpt je de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit je jeugd op je patronen en dagelijkse leven wordt onderzocht.  Je leert jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen. Je leert voelen wat je behoefte is en je leert op een gezondere manier daarvoor op te komen. Hierdoor veranderen niet alleen je gedrag, maar ook je gedachten en gevoelens.

Over Hanneke van Aalderen

Hanneke van Aalderen is GZ-psycholoog en in opleiding tot klinisch psycholoog. Hanneke is geregistreerd als senior schematherapeut en geschoold als cognitief gedragstherapeut VGCt. Zij heeft jarenlang intensief met schematherapie gewerkt op een afdeling voor behandeling van persoonlijkheidsproblematiek. Sinds 2017 is ze werkzaam bij Tergooi op de afdeling medische psychologie en psychiatrie. Schematherapie ervaart ze als een waardevol kader waarin dysfunctionele patronen op een toegankelijke manier inzichtelijk worden.

Over Sanne Schinkel

Sanne Schinkel is docent en onderzoeker Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en is na de geboorte van haar zoon in 2015 in de GGZ terechtgekomen vanwege een perinatale depressie en angststoornis. Ze is in behandeling geweest in Tergooi Ziekenhuis, met een combinatie van medicatie, psychiatrische begeleiding, psychologische begeleiding en mindfulness. Ze is tijdens die behandeling een intensief traject aangegaan met schematherapie bij psycholoog Hanneke van Aalderen. Sanne deelt graag haar ervaringen om anderen te helpen. Bekijk hier het volledige programma